Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Organisering:
Heltid

Programplan for Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding (2024–2027)

Hovedmål

Med Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding er du en svært attraktiv kandidat for arbeidslivet innen et bredt spekter av friluftslivsfaglige oppgaver.  Utdanningen gir studentene et solid faglig fundament for å jobbe med mennesker i natur. Det innebærer å kunne legge til rette for friluftsliv som arena for læring, opplevelse og mestring, og som kilde til helse og livskvalitet. Programmet vektlegger et bærekraftig friluftsliv som tar klimakrise og naturens sårbarhet på alvor.  Studiet er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til kjerneelementene pedagogikk, ledelse, bærekraft og innovasjon. I løpet av utdanningen kan studentene fordype seg innen en av retningene: ‘naturguiding’ og ‘friluftsliv og helse’.  

Relevans

Studiet gir bred og variert kompetanse rettet mot tilrettelegging for friluftsliv gjennom læring, mestring og opplevelser i natur. Utdanningen gir kompetanse som er etterspurt både innen privat og offentlig sektor. Studiet er relevant for de som søker seg mot arbeid innen friluftslivsforvaltning, friluftsliv og helse, naturguiding og arbeid med andre pedagogiske praksiser i natur.  

Bachelorstudiet i friluftsliv, helse og naturguiding er utviklet i tråd med nasjonale føringer og samfunnets behov for at alle skal ha mulighet til å drive med friluftsliv som en positiv aktivitet for helse og trivsel, som en folkehelsearena, for å øke forståelsen av verdien av natur i Norge og bidra til et bærekraftig reiseliv. Programmet søker å bidra til en miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig utvikling.

Kvalifiserer til

  • Arbeid som guide innen naturbasert reiseliv  

  • Arbeid med friluftsliv anvendt innen forebyggende helsearbeid, psykisk helsearbeid, utendørsterapi og uterehabilitering. 

  • Arbeid innen friluftslivsforvaltning i offentlig sektor 

  • Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i frivillige organisasjoner 

  • Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i kommuner og fylkeskommuner 

  • Arbeid med selvstendig næringsaktivitet innen friluftsliv 

  • Kombinert med pedagogisk utdanning (PPU) kan studieprogrammet kvalifisere til friluftslivspedagogisk arbeid i skoler, høgskoler, universitet, fagskoler, leirskoler, folkehøgskoler og barnehager 


Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding kvalifiserer til opptak på NIHs masterprogram. 
 

En Master i Idrettsvitenskap kan videre kvalifisere til opptak til Ph.d.  Både Master og Ph.d. er forskerutdanninger som kvalifiserer til arbeid som forsker/underviser ved universiteter/høgskoler/forskningssentre.  

Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding, med påfølgende Master i idrettsvitenskap, kvalifiserer til praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Denne utdanningen kvalifiserer til arbeid som faglærer i kroppsøving i skolen og som lærer i folkehøgskolen.  

Fullført studieprogram gir mulighet for å godskrive grunnleggende kurs innen kano, kajakk, snøskred, livredning og førstehjelp som inngår i kursstiger med sertifiseringer i henhold til standarder gitt av Norges Padleforbund (NPF) og Norsk Fjellsportforum (NF). 

Opptakskrav

  • Opptakskrav til første studieår (1BA) er generell studiekompetanse eller realkompetanse

  • Studenter med 60 stp. i friluftslivsfag fra tidligere (fra NIH eller andre høgskoler/universitet) kvalifiserer til direkte opptak på 2BA 

  • Opptak av eksterne søkere til programmet forutsetter at det er ledig plass i de aktuelle årsenhetene det søkes 

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal kandidaten 

Kunnskap 

  • Ha bred kunnskap om sentrale teorier, problemstillinger og metoder for hvordan lede og legge til rette for grupper og enkeltpersoners læring, mestring, opplevelse og helse i ulike naturmiljøer og årstider. 

  • Ha kunnskap om sentrale modeller, prosedyrer og prinsipper for hvordan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike friluftslivsaktiviteter, naturmiljø og årstider. 

  • Ha kunnskap om ulike perspektiver på bærekraft i friluftslivsfaglig sammenheng. 

  • Ha kunnskap om sosiale, kulturelle, juridiske og historiske perspektiver på friluftsliv som fenomen, fag, forskningsfelt og arbeid/yrke. 

 

Ferdighet 

  • Kunne ta ansvar for å planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsfaglig arbeid. 

  • Kunne anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder inn mot et bredt spekter av friluftslivsfaglige kontekster. 

  • Beherske friluftslivsferdigheter knyttet til ferdsel og opphold i ulike naturmiljø og årstider. 

  • Kunne analysere og vurdere risiko, samt gjennomføre skadeforebyggende arbeid og grunnleggende førstehjelp for å ivareta helse, miljø og sikkerhet. 

  • Kunne anvende erfaringer fra praksisfeltet i egen profesjonelle og faglige utvikling.  

 

Generell kompetanse 

  • Ha evne til kritisk og selvstendig refleksjon over teori, praksis, holdninger og erfaringer innen friluftslivsfaglig arbeid. 

  • Ha evne til å diskutere friluftslivsfaglig praksis i relasjon til yrkesetiske og bærekraftorienterte problemstillinger. 

  • Kunne fremstille kunnskap om friluftslivsfaglige problemstillinger skriftlig og muntlig, og anvende dette i forsknings- og utviklingsarbeid. 

  • Kunne omsette kunnskap om innovasjon og entreprenørskap til endret praksis i friluftsliv. 

  • Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse og se dette i et livslangt læringsperspektiv. 

Læringsformer og aktiviteter

Bachelorstudiet er organisert slik at studentene kan utvikle bred og allsidig friluftslivserfaring, og evne til å ferdes ute i varierende værforhold året rundt. Studentene må være forberedt på en arbeidssituasjon der mye av undervisningen er lagt til turer og opphold i felt, med døgnkontinuerlig undervisning, utenom NIH, på turer med opp til 8 døgns varighet. Turaktivitet i enkelte helger må påregnes. Programmet har cirka 75 utedøgn med faglærer, i tillegg til utedøgn i forbindelse med timeplanfestet egenferd, samt jevnlige dagsopplegg ute av 2 til 7 timers varighet.  

Programmet holder en bærekraftig profil, og mye av undervisningen foregår derfor lokalt i vårt nærmiljø med Oslomarka og Indre Oslofjord som utgangspunkt. På turer over flere døgn anvender vi i tillegg turområder som Ytre Oslofjord, Blefjell, Hardangervidda, Skarvheimen, Rondane og Hedmarksvidda. 

Praksisopplegg og turer utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer. 

Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding er en utdanning som forutsetter at studentene har robust fysisk og mental helse for å ha utbytte av studieprogrammet. Studentene må ha nødvendig utstyr til å ta vare på seg selv i variert natur og til å kunne gjennomføre undervisningsøktene med overskudd. Studentene må kunne ferdes til fots og på ski i ulendt terreng og under varierende forhold, og må kunne fungere i samarbeid med andre. 

Studenter kan nektes deltakelse/vises bort fra undervisning dersom atferd og holdninger tilsier at de utgjør en sikkerhetsrisiko for seg selv eller gruppa/klassen. Denne avgjørelsen kan tas av emneansvarlig eller ansvarlig faglærer i samråd med programleder. 

Vurdering av studentenes læring

Gjennom studiet vil studentene følges opp med ulike former for vurdering. Underveisvurdering, i form av framovermeldinger, veiledning og samtaler, skal i hovedsak stimulere og bevisstgjøre studenten på egen utvikling og læringsprosess mot endelig sluttkompetanse. Programmet vil benytte et bredt spekter av ulike vurderingsformer som f.eks. refleksjonsnotat, rapportskriving, oppgavebesvarelse individuelt og i grupper, muntlig og skriftlig eksamen, videopresentasjoner, digital historiefortelling etc. 

Samarbeid med andre institusjoner

Faglig ansatte som underviser på programmet har et nasjonalt og internasjonalt nettverk som muliggjør samarbeid og utveksling for studenter. 

Innhold og oppbygning

Bachelor i friluftsliv, helse og naturguiding er et treårig studium tilsvarende 180 studiepoeng (sp). For å godkjennes som en bachelorgrad innen friluftslivsfag må 120 sp av disse være innenfor idrettsvitenskapelige fag (inkludert friluftslivsfag). Minimum 90 sp må være fra friluftslivsfaglige emner. 

For å oppnå en bachelorgrad innen friluftslivsfag, må studenter med 60 sp tidligere utdanning (andre studier uten friluftslivfag) ta semester 1, 2 og 6, totalt 90 sp. I tillegg kreves det at minst 30 av de resterende 90 studiepoengene må være innen idrettsvitenskapelige fag. 

Fjerde og femte semester (vår 2. og høst 3. studieår) gir mulighet for individuell valgfrihet. Studentene har tre muligheter; utveksling til universitet i utlandet, følge emnene som tilbys ved NIH eller studere andre emner ved annet universitet (høgskole). 

Programmet innebærer obligatorisk praksis alle tre studieårene.  

Første studieår i programmet tilsvarer «Årsstudium i friluftsliv». 

Programmet evalueres i samsvar med NIH sitt kvalitetssikringssystem. 

Vær oppmerksom på at endringer i program-, emneplaner og studiemodell kan forekomme i løpet av studiet.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mai 2024 03:26:35