Ungt lederskap

Samarbeidsprosjekt

Formål

Rapporten belyser to sentrale tiltak innenfor Norges idrettsforbunds satsing på ungt lederskap: ungdomsutvalg og lederkurs for ungdom i alderen 15-19 år. Rapporten inneholder 23 forslag til tiltak for å fremme ungt lederskap i norske idrettsorganisasjoner

Prosjektbeskrivelse

I flere år har norsk idrett hatt som eksplisitt mål om å fremme ungt lederskap. Ungt lederskap i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) innebærer en målrettet innsats for å øke ungdommers rolle og innflytelse i norsk idrett. Flere tiltak har blitt satt i verk for å fremme ungt lederskap og dermed ung medbestemmelse. Dette inkluderer lederkurs for ungdom, nettverkssamlinger, etablering av ungdomsutvalg og et mentorprogram for unge ledere. Rapporten tar sikte på å belyse to sentrale tiltak innenfor satsingen på ung lederskap: ungdomsutvalg og lederkurs for ungdom. De problemstillingene som belyses i denne rapporten, er følgende:

  • Hvilken funksjon har ungdomsutvalg og hvordan kan de påvirke ung medbestemmelse i norsk idrett?
  • Hvordan opplever deltagere Lederkurs for ungdom, og hvordan kan kurset utvikles for å ytterlige engasjere ungdom til å påta seg (leder)verv i idretten?

Rapporten er basert på intervjuer med 20 unge ledere i norsk idrett og en fokusgruppe bestående av kursadministratorer for lederkurs for ungdom. I tillegg svarte 51 unge ledere på en spørreundersøkelse.

Resultater

Funnene presenteres i tre deler:

Del 1 presenterer funn om ungdomsutvalg i norsk idrett, med særlig vekt på ungdomsutvalgets definisjon, funksjon, og posisjon i idrettsorganisasjonen. Selv om det mangler en enhetlig, felles forståelse av ungdomsutvalg, viser funn at ungdomsutvalg omfatter fem forskjellige funksjoner: politisk funksjon, aktivitetsskapende funksjon, opplærings- og rekrutteringsfunksjon, innovasjonsarena og symbolsk betydning. Ungdomsutvalgets posisjon i idrettsorganisasjonen er avhengig av autonomi, relasjon til styret og erfarne ledere og forankring i organisasjonen.

Del 2 utforsker lederkurs for ungdom, som organiseres av idrettskretser og særforbund. Kursets målsettinger handler om å styrke deltakernes engasjement, motivasjon og ansvarsfølelse i idretten. Deltakerne uttrykker generelt positive opplevelser. De verdsetter nettverksbygging og legger vekt på godt læringsutbytte. Kurset tilbyr grunnleggende lederkompetanse og inspirerer deltakerne til å engasjere seg i verv og roller i idretten. Imidlertid fremheves utfordringer knyttet til markedsføring av kursene og ressursbruk. Videre varierer oppfølgingen av deltakerne etter kursene. Det er behov for tydelige strukturer for å sikre at deltakernes tilegnede ferdigheter implementeres effektivt i idrettslagene.

Del 3 beskriver barrierer som hindrer unge fra å delta effektivt i beslutningsprosesser, og tiltak for å fremme ung medbestemmelse i idretten. Det avdekkes strukturelle og systematiske utfordringer i idrettens administrative ledelser og styrer og på idrettspolitisk og organisatorisk nivå. For å adressere disse foreslås flere tiltak, som forbedring av ledelsesstrukturer, styrking av unges roller og engasjement, og økt fokus på inkluderende og effektiv kommunikasjon og ressursforvaltning.

Funnene avdekker vesentlige utfordringer for unge ledere, spesielt med hensyn til å oppnå anerkjennelse som likeverdige med erfarne ledere. For å styrke unge lederes posisjon og fremme ung medbestemmelse i norsk idrett, anbefales tiltak rettet mot systemet og erfarne ledere.

 

Last ned rapport (pdf):

Bildet kan inneholde: yttertøy, produkt, erme, klesdesign, elektrisk blå.

 

Prosjekteier

Forskningssenter for barne- og ungdomsidrett

Prosjektgruppe

Annika Bodemar - Forsker

Anna-Maria Strittmatter - Forsker

Siri Børset Solstad - Forskningsassistent

Publisert 19. jan. 2024 10:54 - Sist endret 19. jan. 2024 11:26