På NIH skal APA-standarden brukes i bacheloroppgaver, og den er anbefalt brukt for masteroppgaver.
Referanseverktøyet EndNote hjelper deg å holde oversikt over alle referansene dine, og gjør det enklere å sette inn siteringer og lage litteraturliste i oppgaven din.
Ta plagieringstesten på socrative.com (velg "student login" og romnavn NIH).
Uten år
Flere kilder av samme forfatter utgitt samme år
Flere kilder samtidig
Muntlige kilder (intervju, brev, e-post, forelesning, samtale osv.)
Sekundærkilder
Bruk av IBID
Sitater
Tabeller, figurer og bilder
Fotnoter
Litteraturlisten - hvordan skal den se ut?
Skrive på engelsk
Uten årHar ikke dokumentet noe årstall for utgivelse? Bruk u.å. (= uten år).
|
||||
Flere kilder av samme forfatter(e) utgitt samme årNoen ganger viser man til kilder hvor samme forfatter har flere utgivelser samme år. I litteraturlisten ordnes kildene alfabetisk etter tittel, og man bruker bokstaver (a, b, c osv.) rett etter årstallet. Bokstavene brukes når man viser til kildene i teksten, uavhengig av i hvilken rekkefølge man viser til kildene.
|
||||
Flere kilder samtidigNoen ganger viser man til flere kilder samtidig – kilder av ulike forfatter, samme forfatter(e) eller samme forfatter(e) samme år.
|
||||
Muntlig kilde (intervju, brev, e-post, forelesning, samtale osv.)Bruker du muntlige kilder, skal du bare nevne dem i teksten. Husk at du må ha tillatelse fra avsender for å bruke brev/e-post.
|
||||
SekundærkildeSekundærkilde er en kilde som bygger på en annen kilde (originalkilde). Som en hovedregel skal du bare henvise til kilder du selv har lest, og ikke til sekundærkilder. Men noen ganger får du ikke tak i originalkilden, og må bruke en sekundærkilde. Da er regelen at originalkilden skal være med i teksten og i litteraturlisten er det kun sekundærkilden som oppgis.
|
||||
Bruk av IBIDI APA skal IBID ikke brukes. |
||||
SitaterNB! Har du oversatt et sitat, er det ikke lenger direkte sitat. Fordi en oversettelse er en form for tolkning og omskriving, er det ikke lenger en ordrett gjengivelse og dermed et indirekte sitat - se eksempel under. Kilden til sitatet skal oppgis både som en henvisning i teksten og som en referanse i litteraturlisten. Sitatet kan være direkte eller indirekte, og noen ganger kan det være fra en sekundærkilde.
Det direkte sitatet må skille seg tydelig ut fra den øvrige teksten. Det er vanlig å bruke anførselstegn eller innrykk, avhengig av lengden på sitatet. Sitater som er færre enn 40 ord skal integreres i teksten med anførselstegn. Hvis sitatet er lenger enn 40 ord, skal en bruke innrykk med blank linje før og etter sitatet. Da brukes ikke anførselstegn. Ved direkte sitat (ordrett gjengivelse) skal du ikke gjøre endringer i originalteksten, men det er noen unntak:
Når du siterer fra en sekundærkilde, skal både originalkilden og sekundærkilden være med i teksten, og i litteraturlisten er det kun sekundærkilden som oppgis.
Hvis sitatet er i en ebok eller webdokument uten sidetall, skal dokumentets forfatter etterfølges av en av disse:
I litteraturlisten gjengis kilden som ebok eller webdokument. |
||||
Tabeller, figurer og bilderMange bilder er beskyttet av opphavsrett, slik at du må søke om tillatelse for å bruke dem. Men du kan enkelt finne bilder som kan brukes fritt, f.eks. hos Free digital photos og Flickr. Hvis du finner en tabell, figur eller bilde på internett hvor det er umulig å finne rettighetshaver, er det stor sannsynlighet for at det er lagt ut uten at det er klarert med rettighetshaver. Vi anbefaler da at du heller finner en annen tabell, figur eller bilde, og unngår å bruke det med ukjent opphav. For å bruke en tabell/figur/bilde eller utdrag, må man innhente tillatelse fra rettighetshaver og kreditere denne. Brevet hvor det gis tillatelse, skal legges ved oppgaven/det faglige arbeidet. Hvis rettighetshaver har vært død i 70 år eller mer, trenger man ikke innhente tillatelse. Du skal allikevel oppgi navnet på den som har laget tabellen/figuren/bildet. Er det vanskelig å vite hvor lenge rettighetshaver har vært død, kan man kontakte forlaget. Inneholder tabellen/figuren/bildet ”test items” må tillatelse også innhentes fra rettighetshaver for undersøkelsen. Enhver reprodusert tabell/figur/bilde må følges av en fotnote på samme side. Fotnoten må kreditere originalforfatter og rettighetshaver. Kilden gjengis ikke i litteraturlisten.
|
||||
FotnoterFotnoter brukes til å gi tilleggsinformasjon som man ikke vil ha i den løpende teksten fordi informasjonen ikke hører hjemme i argumentasjonen som føres, men som det likevel er ønskelig å ha med. Hvis informasjonen du har plassert i en fotnote virkelig er viktig, bør du overveie om den bør med i den løpende teksten. Hvis ikke, vurdér om den bør sløyfes. Vi anbefaler å bruke fotnoter framfor sluttnoter fordi dette er mer leservennlig. Fotnotene plasseres nederst på samme side som henvisningen i teksten. Bruk fortrinnsvis tall etter et enkeltord eller en setning som henvisning til fotnoten. |
||||
Litteraturlisten - hvordan skal den se ut?
Eksempel på rekkefølge: The history of medicine. (1992). London: Sage. Iversen, K. (2000). Lange skolisser og ulykker på friidrettsbanen. Oslo: Pax. Det Norske travselskap. (2001). Silkesvarten og lotteri: Hvordan vinne den store premien i travløp. Oslo: Travhesten.
|
||||
Skrive på engelskOpplysninger i teksthenvisningene og litteraturlista må oversettes til engelsk. Her er de vanligste oversettelsene:
Opplysninger om redaktør og utgave skal alltid stå på det språket referansen er på. Når norske organisasjoner, foreninger e.l. er forfatter, kan navnet oversettes til det offisielle engelske navnet. Norges idrettshøgskole skrives Norwegian School of Sport Sciences. I litteraturlisten skrives titlene i norskspråklige referanser på norsk, deretter skrives den engelske oversettelsen i skarpe klammer: Sundgot-Borgen J. (2004). Spiseforstyrrelser i idretten [Eating disorders among athletes]. Tidsskrift for Den norske laegeforening, 124, 2126-2129. |