Innhold
Master i idrett og samfunnsvitenskap er et program innenfor det humanistiske og samfunnsvitenskapelige forskningsfeltet med svært gode muligheter til faglig fordypning, i tett kontakt med yrkeslivet. Samfunnet er i stadig utvikling og våre studieretninger vil gi deg solid og oppdatert kunnskap om idrettens betydning.
Studieretning pedagogikk, gir studenter muligheten til å fordype seg i kunnskap om læring og utvikling for spesifikke målgrupper innen eksempelvis friluftsliv eller fysisk aktivitet og funksjonshemming.
Menneskers danning, utvikling og læring foregår både på tvers og på langs av livsløpet og kan ikke avgrenses til definerte stadier eller alder alene. Endringer kan oppstå gjennom involvering i kontekster eller praksiser som for eksempel politisk arbeid, teater, treningssentre, rehabilitering, friluftsliv, kroppsøving, organisert- og selvorganisert trenings- og bevegelsesaktivitet osv. Disse aktivitetskontekstene avspeiler ofte ulike verdier og målsettinger, og det pedagogiske arbeidet med mennesker i disse kontekstene krever ulike begrunnelser, refleksjoner og handlemåter.
Etter fullført utdanning vil mange av NIHs masterstudenter arbeide innenfor en av kontekstene som er nevnt over. Denne type arbeid forutsetter en grunnleggende forståelse av det å arbeide pedagogisk med menneskers atferd, kroppslige erfaring og evne til kritisk refleksjon. Hovedmålet med den pedagogiske profilen er derfor å utvikle denne forståelsen – og evnen til å anvende den.
Studieretningen er relevant for alle studenter som har til hensikt å arbeide med, eller studere menneskers danning, læring og utvikling innenfor utvalgte aktivitetskontekster. Innenfor studieretningen tilbys generelle kurs, samt kurs for de som ønsker å spesialisere seg på fysisk aktivitet og funksjonshemming, friluftsliv, movement learning og meaningful physical education.
I første semester gis studentene en grundig innføring i pedagogisk teori og fagtradisjoner. Du får også en opplæring i avansert kvantitativ metode og inngående kjennskap til vitenskapsteoretiske prinsipper.
Andre semester er praksisnært og store deler av undervisningen vil foregå i samarbeid med en ekstern arbeidsplass der du vil bruke din faglige kompetanse til problemløsning og prosjektarbeid. Videre undervises det i avanserte kvalitative metoder.
I tredje semester gis studentene valgfrihet og kan velge:
- Utveksling ved en utenlandsk høyere utdanningsinstitusjon
- Videre fordypning i idrettspedagogikk med en fagpakke bestående av fem fag.
- Begynne å skrive en masteroppgave på 60 studiepoeng, som fortsettes og leveres i fjerde semester
Fjerde semester skriver alle studenten en avsluttende masteroppgave. Studenter som valgte utveksling eller faglig fordypning i tredje semester påbegynner en masteroppgave på 30 studiepoeng.