Bachelor i trenerrollen og idrettspsykologi

Studiepoeng:
180
Varighet:
3 år
Omfang:
Heltid
Studiestart:
August
Åpner for søking:
1. februar
Søknadsfrist:
15. april
Studieplasser:
35
Bildet kan inneholde: klær, shorts, sportsuniform, blå, smil.

Studiet for deg som ønsker å arbeide som trener, spillerutvikler eller idrettspsykologisk rådgiver (IPR) og som vil lære å lede og veilede fysisk aktivitet og treninger for utøvere på ulike ferdighets-, funksjons-, og aldersnivå. 

Søk fra 1. februar

Kort om studiet

Studiet gir deg kunnskap om individuelle og grupperelaterte forutsetninger for prestasjonsutvikling, og hvordan treningsmetoder og veiledning kan brukes for å systematisk påvirke for å bedre deltagelse, utvikling og prestasjon i idrett, på en bærekraftig og effektiv måte. Fordypningspraksis knyttet til egen idrett er en del av både andre og tredje året. 

På studiet lærer du blant annet om:

  • Idrettens egenart og relevante treningsprinsipper.
  • Barn og unges vekst, modning og utvikling, samt viktige kjønnsforskjeller.
  • Treningsprosesser og ferdighetsutvikling i idrett.
  • Problemstillinger knyttet til coaching og trenerrollen.
  • Gruppepsykologi, teamarbeide og mental ferdighetstrening.
  • Idrettspsykologi, helsepsykologi og aktivitetspsykologi.
  • Sosiale, relasjonelle og individuelle forhold av betydning for læring og prestasjon i idrett.
  • Relevante teknologiske verktøy og introduksjon til idrettspsykologisk laboratorium.
  • Grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk.

 

Det første studieåret gir bred innføring i idrettsvitenskap, med praktisk og teoretisk kunnskap om ulike idretter og treningsformer og idrettens samfunnsmessige betydning. I tillegg får du en innføring i idrettspsykologi og fysiologi. Flere av emnene på førsteåret er felles på tvers av bachelorprogrammene. På andre studieår lærer du mer om trenerrollen relatert til barn og ungdom og du har praksis i idretten din, både som trener og som idrettspsykologisk rådgiver. Ønsker du å ha praksis som IPR eller en mer veilederorientert praksis så forutsetter det at du velger Idrettspsykologi 2 (Gruppepsykologi og mentale ferdigheter) i femte semester. Ønsker du en praksis som trener, står du fritt til å velge mellom idrettspsykologi 2 eller prestasjonsanalyse i idrett.  

Programmet har stort fokus på relevant praksis. I fjerde semester kan du velge å ha et lengre praksisopphold i en klubb eller idrettsorganisasjon, uansett om du ønsker praksis som trener eller IPR. Det tredje året på høsten skal du velge mellom Idrettspsykologi 2 eller Prestasjonsanalyse i idrett, du får lære mer om kritisk tenkning og praksis i Sport Coaching 2 og du går i dybden på perspektiver på læring og ledelse. I siste semester avslutter du med å skrive en bacheloroppgave, du har relevant yrkespraksis, og du velger mellom Performance Management og Idrettspsykologi 3. Mer informasjon finner du i programplanen.  

Undervisningen gjennomføres i form av praksis på feltet, forelesninger, seminarer og opplæring på laboratorier. Du vil få opplæring i bruk av ulike teknologiske verktøy i ballspill-laboratoriet og introduksjon til mulige arbeidsmåter i idrettspsykologi-laboratoriet. I tillegg vil du arbeide med problembaserte prosjekter koblet til din egen idrett og praksis, både på egen hånd og i grupper. 

For deg som velger praksis i Trenerrollen (TRE)

Praksis i trenerrollen vektlegger tverrfaglighet, kritisk tenkning og handlingskompetanse som trener i egen idrett. Praksisfagene har et sterkt fokus på å integrere kunnskap fra ulike teoretiske disipliner for å skape effektiv og bærekraftig idrettspraksis. Du lærer om faktorer som påvirker deltagelse, læring og utvikling fra barn til voksen, praktisk-pedagogisk kompetanse som trener og du øves i å utvikle et kritisk perspektiv på idrett og trenerrollen. Retningen gir deg kompetansen til å lede og håndtere det daglige arbeidet med trening og konkurranse for lag og utøvere på ulike ferdighetsnivåer.  

Fotballtrenere kvalifiserer til UEFA B-lisens + UEFA B Youth lisens, forutsatt karakteren C eller bedre i utvalgte emner. Trenere i andre idretter kvalifiserer til Trener 2 eller Trener 3 i eget særforbund, forutsatt fullførelse i alle emner. Ulike tilleggskrav kan variere fra særforbund til særforbund. 

For deg som velger praksis som Idrettspsykologisk rådgiver (IPR)

Idrettspsykologiske rådgivere (IPR) jobber både med trenere og utøvere og det er derfor viktig å få god forståelse for både trenerrollen og for konteksten utøveren befinner seg i. Aktivitetsemnene, dvs. de ulike idrettene, har en viktig plass på linje med kunnskap om ledelse og idrettspsykologiske prosesser inkludert formidling av disse. Dersom du ønsker å ha praksis som idrettspsykologisk rådgiver så forutsetter det at du velger Idrettspsykologi 2 i fjerde semester. Du oppfordres også til å ha ulike former for praksis (gjerne trenerpraksis) ved siden av studiene.  

Utveksling

Studiet legger til rette for utveksling i fjerde semester hos en partnerinstitusjon. NIH har utvekslingsavtale med flere institusjoner. Som student på BATI kan du for eksempel dra til:

  • Liverpool John Moores University (Storbritannia)
  • Deutsche Sporthochschule Köln (Tyskland)
  • HAN University of Applied Sciences (Nederland)
  • University of Calgary (Canada)
  • University of the Sunshine Coast (Australia)
  • University of Waikato (New Zealand)

Kontakt

Opptakskontoret

E-post: opptak@nih.no
Telefon: 23 26 20 30
Tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12-14
i perioden 15. februar til 31. august