Skulle studert trening, helse og prestasjon

Det finnes mange myter om trening og kosthold. Mange av dem synliggjøres og presenteres i sosiale medier av ufaglærte influencere. Dette er med på å skape et forvrengt bilde av både kropp, ernæring og trening.

På bachelor i trening, helse og prestasjon utvikler du forståelse og kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, trening, helse og prestasjon.

Forskning fra Norges idrettshøgskole viser viktigheten av å spise riktig og nok før, under og etter trening. Det er en myte at lite mat i kombinasjon med trening gir raskere muskler eller høyere forbrenning. Ernæring og trening er et sammensatt tema. Det vi vet er at et for lavt energiinntak, dårlig måltidsrytme eller feilernæring kan resultere i humørsvingninger, spiseforstyrrelser, nedstemthet, samt sosiale og fysiske endringer, for å nevne noen. Forskning har også vist at inntak av proteinpulver har liten effekt på muskelvolum om man har et normalt godt kosthold. To glass lettmelk vil gjøre samme nytten som en vanlig dose proteinpulver på 20 g protein.

Kontakt

Trenger du hjelp?

Thomas Halvorsen, opptaksansvarlig
E-post: opptak@nih.no
Telefon: 23 26 20 30 (mandag - fredag kl. 09-15)

Bestill studieveiledning