Mitt andre hjem – student ved Norges idrettshøgskole

Jeg hadde i utgangspunktet ingen plan om høyere utdanning innen idrett. Etter å ha innsett hvor stor lidenskap jeg hadde for idrettsfag på videregående, bestemte jeg meg likevel for å gi det et forsøk. Jeg søkte derfor Norges idrettshøgskole. Et studieår ble til to. Nå tar jeg fordypning innen fysisk aktivitet og helse, og stortrives.

Studiestart

I august 2015 begynte min studietid som førsteårsstudent på bachelor i idrettsvitenskap på NIH - et av de morsomste, mest opplevelses- og minnerike og, ikke minst, det mest lærerike året jeg har hatt i løpet av mine 13 år på skolebenken. Fadderuken sparket det hele i gang, og ble mitt første møte med studielivet og høgskolen. Denne uken gjenspeilet virkelig det gode studentmiljøet på NIH! En hel uke fylt med morsomme aktiviteter, nye ansikter og nye vennskap la godt til rette for at selve studiestarten og livet mitt videre som student skulle bli så bra som mulig.

Fadderuken bidro til en fantastisk start på studietiden og studenttilværelsen ved NIH


Første møte med klassen
Mitt første møte med min nye klasse skjedde midt ute i skogen, med kart og kompass. Orientering stod på timeplanen. Det tok ikke mange minuttene for å skjønne at klasse 1BAB var en gjeng som alle hadde samme interesser og var her av akkurat samme grunn som meg – lære mer om idrett, og å ha en så bra studietid som mulig! Lite visste vi da om hva vi virkelig hadde i vente. Dette skulle nemlig ikke bli siste timen vi tilbragte i treningstøy sammen, eller gjorde morsomme aktiviteter sammen.

Gjennom praktisk undervisning ble vi veldig godt kjent. Her fra hockey undervisning på isen rett utenfor høgskolen


Utallige timer i idrettshallen, på fotballbanen, på styrkerommet og i skogen gjennom hele det første året på NIH gav meg muligheten til å lære på en helt annen måte enn kun via teori og x-antall timer lesing i kjedelige fagbøker. Dyktige forelesere, trenere og forskere la til rette for et godt læringsmiljø. Læringsutbytte ble stort, gjennom tilegnelse av fagkompetanse av høyeste kvalitet. Praktiske timer og øvelser bidro i tillegg til at studentene knyttet tette vennskapsbånd, i tillegg til at vi ble godt kjent med foreleserne. Det har gitt meg minner og opplevelser for livet.

Ingenting å si på humøret og samholdet i klassen


Opplevelser og minner for livet

Skikurset på Ål og Ridderrennet på Beitostølen er to av de opplevelsene jeg husker best fra mitt første år som student på NIH. Det er også de opplevelsene som har gjort størst inntrykk i generell skolesammenheng. Kombinasjonen av læring, idrett i praksis og muligheten til å være på fjellet i to uker sammen med de menneskene som har blitt dine nærmeste venner, får en til å glemme at man studerer. I disse ukene var det skiløypa som var klasserommet mitt. På timeplanen stod blant annet skiteknikk, kroppens reaksjon på trening, tilretteleggelse for mennesker med funksjonsnedsettelser, læringsteorier og metoder, samt hvilke krefter som påvirker en sving i alpint. Med andre ord – kunnskap på høyt nivå som man kun kan tilegne seg ved å selv teste ut, feile, eksperimenter og ved å lære bort til andre.

Fra Ridderuken på Beitostølen - minne for livet! Fra venstre: Thea Granlund og meg selv


Unikt studiemiljø

Det er ikke bare de morsomme og interessante fagene og det gode samholdet i klassen som gjør Norges idrettshøgskole til det unike studiestedet det har utviklet seg til å bli! Vi har et miljø som inkluderer alle, uavhengig av linje eller årskull. De sterke båndene mellom studentene og nærheten til foreleserne, gjør at høgskolen blir et sted hvor man liker å være - både i og utenfor skoletiden. Enten det er å diskutere en oppgave på et grupperom, spille håndball i hallen, sitte på lesesalen, ta seg en treningsøkt på styrkerommet eller rett og slett bare være med vennene sine. Alle de sosiale arrangementene, både i og utenfor skoletiden, bidrar også til morsomme opplevelser. Det er med på å gjøre samholdet og miljøet enda bedre.

Sosiale arrangement er det nok av på NIH. Fra venstre: Thea Granlund, Simen Winsnes Eggen, Haakon Agnalt og meg selv


Mitt andre hjem

Norges idrettshøgskole har blitt mitt andre hjem (kanskje til og med første!?). Jeg føler meg utrolig heldig som får lov til å studere noe jeg virkelig synes er gøy og som jeg brenner for. Et av de viktigste kriteriene da jeg skulle søke høyere utdanning var et godt studiemiljø. Det har blitt innfridd! Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med valget mitt. Det er når man tilbringer hele dagen sin på høgskolen, og lengter tilbake kort tid etter ferien har startet, at man skjønner man har valgt riktig! Jeg er nå på mitt andre år og gleder meg fortsatt til hver eneste skoledag. Høsten 2016 ble jeg valgt inn i studentstyret hvor jeg får muligheten til å sitte i ulike utvalg på NIH, og kjempe studentenes sak. Dette er noe jeg trives utrolig godt med!

Engasjement er gøy og gir samtidig verdifull arbeidserfaring


Nå gleder jeg meg til å ta fatt på et nytt semester og ikke minst til å ønske et helt nytt campus velkommen. Innen studiestart i 2017 skal NIH bli Europas flotteste idrettsutdanningscampus! Det er bare å glede seg!