Fra sport management studier til prosjektleder og partneransvar i digitalt mediebyrå

Ida har kombinert idrettsstudier med markedsførings- og ledelsesstudier. Det har resultert i jobber innen ski, sykkel og digital markedsføring.

Ida har kombinert en bachelor i markedsføring og ledelse ved BI med bachelor i idrettsvitenskap og fordypning innen sport management på NIH. Det gav henne mulighet til å rendyrke markedsføringsfaget innenfor både idrettsbransjen og konsulentbransjen.

- Jeg fant raskt ut at sport management studiene hadde alle fagene som jeg interesserte meg for, i en og samme utdanning. Kombinasjonen av kunnskap innen både idrett, administrasjon, økonomi og ledelse var perfekt med tanke på fremtidige jobbmuligheter, sier Ida Stokstad, tidligere NIH student og nå prosjektleder og partner i konsulentselskapet Semway.

Kombinasjon av to ulike bachelorgrader
Ida valgte å kombinere markedsførings- og ledelsesstudier på BI med idrettsstudier på NIH. I ettertid ser hun fordelene av å ha en slik breddekompetanse, ettersom hun fikk mulighet til å rendyrke markedsføringsfaget innenfor både idrettsbransjen og konsulentbransjen.

- Da jeg startet på NIH hadde jeg ingen god plan på hva jeg ville jobbe med i fremtiden. Målet var i hovedsak å ta et friår fra studiene på BI. Isteden ble det tre år med idrettsstudier og en bachelorgrad innen sport management, samt et år med coaching med fordypning i dans, sier hun.

Hun fortsetter; - Et av de morsomste og mest spennende fagene vi hadde var Event. Prosjektleder Ole Kristian Sørland fra Skiforeningen, var vår foreleser. Da vi hadde praksis som en del av studiet, fikk jeg muligheten til å være hans assistent under Barnas Holmenkolldag, et av de store arrangementene i Holmenkollen. Etter den helgen var jeg solgt! Jeg satt meg som mål at jeg skulle bli prosjektleder for dette arrangementet, sier hun entusiastisk.

Etter endt utdanning fikk hun et ni måneders langt engasjement i Skiforeningen.

- Jeg jobbet steinhardt for å få en fast stilling i arrangementsavdelingen. Det viste seg å gi resultater. Jeg fikk seks flotte år i Skiforeningen, hvor jeg blant annet fungerte som prosjektkoordinator og prosjektleder av Ski-VM, Barnas Holmenkolldag og Holmenkollmarsjen. Jeg fikk til og med være med å starte Skiforeningens sommercamp, som i dag har fått navnet Barnas Sommercamp. Arrangementet er i dag et av de mest populære sommerferietilbudene i Oslo.

Markedssjef for Stians- Sport
Etter å ha nådd målet sitt, valgte hun å søke nye utfordringer.

- Etter Ski-VM i Holmenkollen satt jeg igjen med en følelse av at det ikke var mulig å toppe et så vellykket arrangement. Jeg søkte meg dermed videre til stillingen som markedssjef for Stians- Sport, som er importør av blant annet Merida sykler. Her hadde jeg ansvar for markedsføring av alle merkevarene, samtidig som jeg bygget opp et utøverteam som bestod av både unge utøvere, eliteutøvere og merkevareambassadører. Jobben som markedssjef gjorde det mulig å jobbe spesifikt med markedsføring og sponsing, to av fagfeltene jeg hadde størst interesse for da jeg jobbet i Skiforeningen, forteller hun.

Fra idrett til konsulentbyrå
Etter to år som markedssjef for Stians-Sport valgte hun å bytte beite.

- Jeg skjønte raskt at utdannelsen min ikke strakk til i forhold til den digitale revolusjonen som var i gang innen markedsføring. I 2013 søkte jeg meg videre til stillingen som prosjektleder i konsulentbyrået Semway, som jeg hadde et godt samarbeid med fra tidligere jobb. Det var en gjeng på seks sultne markedsførere som brant for blant annet digitalisering, web og søkeordoptimalisering, forteller hun entusiastisk.

Ida har blant annet ansvar for avdelingen som leverer nettsider. Her fra Developers Week - et årlig, tre dagers fagseminar de ansatte. Fra venstre: Simen Eira, Elisabeth Trondsen, Jonathan Alpmyhr, Ida Stokstad, Ole Kristian Fjørestad, Robert Packzys, Jacqueline Dubois og Magnus Hauger.

 

I løpet av 4 år i Semway har hun allerede rukket å jobbe seg oppover i selskapet, og sitter i dag som en av seks partnere.

- Det har vært fire spennende år der jeg har vært med på å bygge opp selskapet fra seks til 33 ansatte. Vi har en interessant kundeportefølje, mange spennende prosjekter og et solid resultat. Vi var blant annet hovedleverandør til Skiskytter-VM innen digital markedsføring, samtidig som vi har et samarbeid med både Skifest og Skiforeningen. Arbeidsoppgavene mine for øyeblikket er innsalg, prosjektledelse, rekruttering, strategi og utvikling både for Semway som selskap og for kundene vi jobber med. Jeg får brukt hele bakgrunnen min fra NIH, Skiforeningen og Stians-sport i kombinasjon med digital markedsføring. Det er både spennende og utfordrende å jobbe med et fagfelt som endrer seg så raskt!

Snittalderen i selskapet er 29 år, noe som også preger det sosiale og kreative arbeidsmiljøet

- Vi er en ung og positiv gjeng med høy fagkunnskap og profesjonalitet. Vi elsker å ha det gøy på jobb, men vet når det kreves å jobbe hardt for å nå de resultatene kundene forventer. Jeg elsker arbeidsplassen jeg har fått være med å skape – det er en ekstrem stå-på-vilje som jeg aldri gjennom mine 12 år i arbeidslivet har sett tidligere, avslutter hun.