Fra profesjonell danser til fysisk trener og fagansvarlig idrettsfysiolog

Melina hadde store planer om å leve av dans. Hun startet på Norges idrettshøgskole (NIH) mest fordi faren ønsket det. Det er hun takknemlig for i dag.

Melina Meyer Magulas har en mastergrad i idrettsvitenskap fra NIH, med fordypning innne fysisk prestasjonsevne. I dag jobber hun som fysisk trener og fagansvarlig idrettsfysiolog ved testlaboratoriet på Magnat Center. Samtidig er hun foreleser ved Bårdar Akademiet og fagansvarlig og foreleser ved Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun er også foreleser ved Høgskolen i Sør-Øst Norge.

Melina startet på NIH mest fordi faren, som er tidligere basketspiller for Hellas, ønsker det, og fordi det lot seg kombinere med karrieren som profesjonell danser. Som 25-åring ble hun skadet og måtte legge dansedrømmen på hylla. Da var hun allerede godt integrert i studiemiljøet på NIH.

Med interessen som arbeid
- I løpet av studietiden endret jeg kurs i mine interesser rundt idrettsvitenskap. Jeg ante virkelig ikke hva jeg ville jobbe med eller hvor jeg ville med utdanningen da jeg startet på NIH. At jeg skulle velge idrettsbiologi, som er en realfagsorientert retning, var det ingen som hadde sett for seg. Min innstilling er at veien blir til mens man går. Alt kan læres. Dersom du jobber godt og strukturert med noe du er genuint interessert i blir du også dyktig på det feltet, sier hun entusiastisk.

Melina gjør alt annet enn å ligge på latsiden. Som Performance Coach/fysisk trener ved Magnat Center følger hun opp kunder og idrettsutøvere, på nasjonalt og internasjonalt nivå, på treningsprogrammer og planer, samt praktiske økter. Hun er også fagansvarlig leder i laboratoriet hvor hun foretar ulike typer testing, blant annet laktatprofiler og VO2maks-testing. Hun er også engasjert som fagansvarlig foreleser ved Akademiet for Personlig Trening, hvor hun sørger for at alt studiemateriell er korrekt og, oppdatert. I tillegg skriver hun kommersielle treningsartikler til blant annet Redbull, trening.no, SKI Sport-magasinet.

Melina trener utøvere på nasjonalt og internasjonalt nivå. Foto: Ingar Steinholt


- Vanligvis starter arbeidsdagen på kl 7. Da møter jeg opp på Magnat Center og jobber med utøvere, pasienter eller vanlige kunder. Etter lunsj foretar jeg kanskje et par tester i laboratoriet. Deretter er det kontorarbeid av ulike slag, men ingen dager er like. Ofte kan jeg bruke fem timer i laboratoriet én dag mens jeg dagen etter bruker tiden på å skrive og lese. Jeg liker variasjonen!

Utvikling i jobben
Melina mener arbeids- og kompetansemiljøet på AFPT og på Magnat Center gjør det mulig for henne å stadig utvikle ny kunnskap.

- Jeg startet ved Magnat Center fordi jeg ønsket å jobbe tverrfaglig og fordi jeg ville lære av vår fagansvarlige trener, Marcel Da Cruz, også tidligere NIH-student. Jeg lærer mye bare ved å se på hvordan han jobber. Jeg utvikler meg også gjennom arbeidet med forskningsprosjektet på NIH, fordi det er krevende arbeid. Ellers lærer jeg masse nytt når jeg skal skrive artikler og ved å være foreleser. Det kommer ofte noen spørsmål fra studentene som får meg til å tenke. Det er ikke en direkte del av jobben, men jeg pålegger meg selv også å gå på konferanser og kurs for å være oppdatert og for å bli kjent med folk i bransjen. En viktig ting jeg har lært er at du bør omgi deg med personer som er bedre enn deg selv! Skaff deg en mentor!

Melina er fagansvarlig leder i laboratoriet på Magnat Center. Her foretar hun ulike typer testing, blant annet laktatprofiler og VO2maks-testing Foto: Ola Morken


Spennende jobber

Melina har vært strategisk i hvordan hun har bygd karrieren sin. Hun har til stadighet tatt på seg nytt ansvar og nye oppgaver, med den intensjon at ny læring, erfaring og kunnskap har en nytteverdi.

- Jeg tror det er fornuftig å ikke legge alle eggene i én kurv når du bygger karriere.  Nye oppgaver og nytt ansvar er det en fin måte å lære på. Det er imidlertid utdanningen fra NIH, kombinert med min praktiske kompetanse, som har gitt meg alle de spennende jobbene. Jeg jobber faktisk med det jeg er utdannet som: idrettsfysiolog, fysisk trener, samt forskningsformidler i regi av å være foredragsholder, foreleser og artikkelforfatter. Et viktig faktum hører med til historien: I tillegg til ”networking”, er det mastergraden som har gjort at jeg sitter på en del fagansvar, og har gitt meg andre spennende muligheter utover det å jobbe som trener.

Det viktigste Melina lærte i studietiden var å tilegne seg, tolke og analysere informasjon, samt å være kritisk, men ydmyk.

- Dette er noe jeg gjør hver dag. Det er lett å lese artikler på egenhånd og føle at du kan veldig mye, men å bli utfordret og stilt krav til i flere år av forelesere og medstudenter er noe som må erfares. Jeg bruker de praktiske ferdighetene mine i laboratorie-arbeid og ved data-analyse, samt i jobben som Performance Coach, og jeg videreformidler mye av min tillærte kunnskap til studentene mine når jeg foreleser. Utdannelsen på NIH åpnet øynene mine for hva jeg er dyktig på og kanskje har litt talent for.

Nyutdannet og løsningsorientert
Melina er tydelig på at man som nyutdannet må tenke kreativt og være løsningsorientert hva gjelder jobb.

- Det er mange aktører innen helse-, idrett- og treningsbransjen som trenger NIH-studenter uten at de selv vet det! I stillingsutlysninger står det ikke at de søker studenter med bachelor i idrettsvitenskap. Det kan derfor være vanskelig å vite hva du skal brukes til. Men, som idrettsbiologi student må du heller fokusere på at du har spesialkompetanse innen fysisk trening og idrettsfysiologi. Å tenke på hva du kan brukes til for så å gå til de aktørene du vil jobbe med og tilby dem det du kan, er en god idé. Da gjør du arbeidsgivere oppmerksomme på hvor verdifull du er for dem, avslutter hun.