Melina Meyer Magulas

Foredrag: Concurrent training - Slik kombinerer du styrke- og utholdenhetstrening best. Workshop: Dynamisk bevegelighetstrening i praksis. Workshop. Løpeteknikk: Drill så får du det til

Melina Meyer Magulas (M.Sc Idrettsfysiologi -og biomekanikk, NIH) er en engasjerende foredragsholder og jobber blant annet som foreleser og utholdenhetsfaglig ansvarlig i Akademiet for Personlig Trening, Performance Coach og idrettsfysiolog ved Magnat Center i Oslo, i tilegg til å gå aktivt langrenn i LYN SKI, men er tidligere profesjonell danser. Melina har spesiell interesse for bevegelighetstrening, arbeidsfysiologi og prestasjonsrettet utholdenhetstrening, men også for folkehelse. 

 

Foredrag: Concurrent training - Slik kombinerer du styrke- og utholdenhetstrening best

Har du hørt at utholdenhetstrening "spiser" muskler eller at styrketrening er ødeleggende for prestasjonsevnen i utholdenhetsidrett? Det er på tide å knuse disse mytene og lære treningsoppskriften for som lar deg spille på lag med kroppens fysiologi og skape treningsresultater.  "Concurrent training" handler om trening av ulike egenskaper i samme periode eller til og med økt. Spørsmål som blir besvart er blant annet: hva er concurrent training, hvor kom tanken om at concurrentraining forhindrer muskelvekst fra, hvordan påvirker samtidig styrke- og utholdenhetstrening effektene på utholdenhet, styrke og muskelvekst og hvordan kan du strukturere treningen best mulig for å få fremgang i begge egenskaper.

Workshop: Dynamisk bevegelighetstrening i praksis

Dynamisk bevegelighetstrening har blitt benyttet på idrettsfeltet så lenge vi kan huske, spesielt innen friidrett og estetiske idretter. De siste årene hat det blitt et populært verktøy for oppvarming før styrketrening og i separate økter med mål om å øke bevegeligheten. Men basert på forskningen vi har per nå og beste praksis, hvordan bør den dynamiske bevegelighetsdelen egentlig bygges opp? Hvordan bør du coache denne type trening? I en praktisk workshop blir disse spørsmålene besvart og du lærer gode øvelser, samt progressjoner til øvelsene av Melina M. Magulas som tok sin mastergrad på bevegelighetstrening ved NIH. 

Workshop. Løpeteknikk: Drill så får du det til

Lær om drill og løp bedre! Løping er en enkel treningsform som ikke krever innlæring av spesielle ferdigheter, men løpsbevegelsen er likevel blant de mest komplekse bevegelsesmønstrene vi kan analysere og dersom du vil bli bedre til å løpe må du øke steglengde eller stegfrekvens eller begge deler. Da går det fortere, du kan gjøre et større arbeid og bli bedre trent. For å bli bedre i selve løpsbevegelsen kan du benytte drill. Drill er en metode for å zome inn på deler av løpsbevegelsen og arbeide spesifikt med denne. Å trene med driller gir deg en kognitiv bevissthet på hva god løpsbevegelse er og gir deg et analytisk verktøy for å trene bedre og løpe fortere. Mange synes dessuten det er veldig gøy og opplever raskt overføringseffekten til tradisjonelle løpeøkter.