Praktisk informasjon studiestart

Det er mange praktiske ting å huske på når du skal ta fatt på høyere utdanning. Vi hjelper deg på veien, og har laget en liste over de viktigste tingene.

Brukernavn og passord

Studenter, som ikke tidligere har studert ved NIH, får tilsendt en SMS med brukernavn når dette foreligger. Følg da lenken som står i SMS'en for å lage passord til NIHs nettverk. Brukernavnet og passordet brukes også ved pålogging til digital læringsplattform
Det kan ta opptil tre timer før passordet er aktivert i alle systemer.

Innlogging til Studentweb gjøres via Feide.

Merk at du må vente til ca. en uke før studiestart før du vil motta SMS med brukernavn og informasjon om aktivering av denne.

Tidligere studenter ved NIH har samme brukernavn som før. De kan bestille nytt passord, og finne sitt brukernavn på våre nettsider.

Studentstatus

For å få studentstatus, må du godkjenne din utdanningsplan og betale semesteravgift innen fredag 24. august. Dette gjør du i Studentweb. Dette er den endelige bekreftelsen på at du skal studere hos oss. Dersom du ikke gjør dette mister du din studieplass.

Utdanningsplanen er en oversikt over hvilke emner du har planlagt å gjennomføre. Gjør deg kjent med studie- og emneplaner og hvilke arbeids- og vurderingsformer som kreves før du godkjenner din utdanningsplan.

Semesteravgiften er en obligatorisk kontigent til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus.  Betalingsinformasjon finner du i Studentweb. Semesteravgift er på kroner 840, inkludert kroner 200 i kopinoravgift. 40 kroner av semesteravgiften går til Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH). Avgiften til SAIH er frivillig.

Studentkort

Studentkortet får du utlevert etter at du har tatt bilde i fotoboksen ved siden av Servicetorget. Husk å ta med gyldig legitimasjon!

Student ID-appen lastes ned fra iTunes eller Google Play. Når du har godkjent utdanningsplanen og betalt semesteravgift vil du kunne fremvise denne som dokumentasjon på din studentstatus. Les mer her.