Mål for kvalitetsarbeidet

Strategiske mål for utdanningsvirksomheten er forankret i strategisk plan. For perioden 2016-2020 har styret vedtatt et hovedmål med underliggende delmål innenfor det strategiske området utdanning og læringsmiljø. Det systematiske kvalitetsarbeidet skal bidra til at NIH når disse målene.

Hovedmål: NIH skal utdanne kompetente og etterspurte kandidater som bidrar til å styrke samfunnet med idrettsvitenskapelig innsikt og engasjement. 

Delmålene i perioden er:

  • NIH skal gjennom fremragende undervisning og et engasjerende læringsmiljø rekruttere og utdanne dyktige og motiverte studenter
  • NIH skal videreutvikle en studieportefølje med høy faglig kvalitet som samsvarer med kompetansebehovene i samfunnet
  • NIHs studieprogram skal være forskningsbaserte og praksisnære
  • NIHs forskerutdanning skal være av høy internasjonal standard og rekruttere de beste forskertalentene innenfor idrettsvitenskap

Dette skal vi oppnå ved å:

  • Sette tydelige læringsmål og sikre en kvalitetsorientert og ambisiøs studiekultur
  • Sørge for at alle vitenskapelige ansatte gjennomfører universitets- og høyskolepedagogisk kompetanseheving, samt belønne gode undervisere
  • Øke bruken av studentaktive læringsformer og samarbeide med studentene om å skape et inkluderende læringsfellesskap
  • Systematisere samarbeidet med arbeidslivet om studieprogramutvikling
  • Styrke studentdeltakelsen i forsknings- og utviklingsarbeid på alle utdanningsnivå
  • Videreutvikle relevante praksisordniner og god veiledningskompetanse innen skolevek, idrettsorganisasjoner, helsesektor og offentlig forvaltning
  • Styrke kompetansen innen veiledning og forskningsledelse blant vitenskapelig ansatte
  • Stimulere doktorgradsstudenter og forskere til å presentere sin forskning på internasjonale forskningskonferanser og legge opp til utenlandsopphold
  • Stille høye krav til kvalitet, omfang og selvstendighet i doktorgradsavhandlingene