Innovasjonscamp

Innovasjon + friluftsliv = sant. Det fikk studentene på NIH og NMBU lære mer om i løpet av to innholdsrike dager i Nordmarka.

Bilde av studentgruppe på trappa
Studentgruppa som deltok på innovasjonscampen. Her besøker de Oslo Omland Friluftsråd (OOF) på Frognerseteren for å bli kjent med OOF sitt arbeid og bruk av Nordmarka. Foto: Thomas Vold, NIH

Tirsdag 5. og onsdag 6. oktober ble det gjennomført en innovasjonscamp på NIH knyttet til friluftsliv og naturbasert reiseliv. Innovasjonscampen er et samarbeidsprosjekt som har pågått i fem år mellom NIH, Norges miljø og biovitenskapelige universitet (NMBU), Ungt entreprenørskap og destinasjonsselskapet Visit greater Oslo.

Samarbeid på tvers av fag og institusjoner

På innovasjonscampen møtes friluftslivsstudenter på NIHs studiet "Naturguiding og naturbasert reiseliv» og masterstudenter i naturbasert reiseliv fra NMBU. Studentene blir delt i grupper på tvers av fag og institusjonstilhørighet og skal bo og jobbe sammen i de to dagene campen varer. Dette skaper unike muligheter for studentene til å utveksle erfaringer og til å skaffe seg nettverk og venner innenfor andre fagområder.

Nordmarka som destinasjon for næringsutvikling

Årets innovasjonscamp hadde Nordmarka som destinasjon, og studentene fikk presentert følgende oppgave:

        «How can we link the many experiences and businesses that exist in Oslomarka/Nordmarka, to develop attractive packages for users without compromising protection of natural areas, local livelihoods, the work of outdoor organisations and current use? Based on the three main areas of sustainability (economic, social and environmental) define a suitable target group identify product gaps and make a plan for future development.»

Reelle problemstillinger og arbeidslivkontakt

Etter at studentene fikk oppgaven, dro de gruppevis på befaring i området Frognerseteren, Tryvann, Frønsvollen, Fuglemyrhytta, Vettakollen og Sognsvann.

Bilde av lunsjsamling på Tryvannsstua
På Tryvannsstua fikk studentene servert lunsj av Ove, en av de to nye driverne av markastua. Ove fortalte om det nye surdeigsbakeriet på hytta, og at de ønsker seg flere besøkende midt i uka, for å øke omsetningen. FOTO: Thomas Vold, NIH

 

Underveis møtte studentene representanter for privat næringsliv (Viking Biking, Skimore og Tryvannsstua), kommunale institusjoner (Bymiljøetaten og Oslo omland friluftsråd) og ideelle organisasjoner som Naturvernforbundet. Gjennom disse møtene fikk studentene innsikt i reelle problemstillinger, utfordringer og muligheter når det gjelder næringsutvikling i Nordmarka.

Telt og grilling på campus

Befaringen endte opp på NIH tirsdag kveld. Da hadde studentgruppene tilbakelagt en drøy mil og skaffet seg egne erfaringer fra feltet.

På NIH fikk hver gruppe utdelt et telt, og friluftslivsstudentene fikk i oppgave å organisere teltleir for 60 personer. Da teltleiren var etablert, ble det servert nygrillede burgere og pølser utenfor kantina, slik at alle skulle få overskudd til kveldens gruppearbeid.

Innsalg

Dag to av innovasjonscampen ble gjennomført på NIH. Her skulle studentenes innovative løsninger til næringsutvikling i Nordmarka presenteres. Besvarelsene besto av en 4 minutters sales pitch, der studentene skulle overbevise en jury om at deres løsning var gjennomførbar og innovativ.

Juryen besto av representanter fra de ulike næringslivsaktørene og organisasjonene som studentene møtte på befaringen. Finalistene fikk fremføre sine salgsargumenter og det ble kåret to vinnere; én for beste innovative løsning og én for mest kreative løsning.

Vinnerne fikk utdelt gavekort sponset av Ungt entreprenørskap.

Bilde av prisutdeling i auditoriet
Knut Aandal deler ut prisen for mest kreative løsning. FOTO: Thomas Vold, NIH

 

Samarbeidet om å arrangere innovasjonscamp fortsetter. Hva som blir neste års destinasjon, er ikke avklart.  Har du gode forslag, ta kontakt med  undertegnede som leder arbeidet med campen for NIH.