NIH-podden: Bli raskere med kaffe

Har du som mål å delta på Holmenkollmarsjen eller forbedre tiden på Oslo Maraton? Ta med deg kaffekoppen i løypa!

Koffein gir velbehag på flere områder, én av dem er bedre utholdenhet. Foto: Shutterstock

Om ikke kaffekoppen blir med deg på selve treningsturen, så kan du i alle fall vurdere å nyte noen dråper før du knytter skolissene eller spenner fast langrennsskiene. Forskning fra NIH viser nemlig at koffein gir god effekt for å bedre utholdenheten.

Blir mer utholdende

Tidligere doktorgradsstipendiat ved NIH, nå landslagstrener for det britiske langrennslandslaget for herrer, Hans Kristian Stadheim, har forsket på effekten av koffein og trening hos eliteutøvere. Til NIH-podden forteller han følgende:

– Koffein reduserer opplevelsen av smerte og anstrengelse under aktiviteten. Idrettsutøveren kan dermed opprettholde en høyere intensitet og prestere lenger, forteller Stadheim.

Utenom kaffe finnes det koffein i cola, energidrikker, te, kakao og mørk sjokolade. I studien til Stadheim er det benyttet store doser koffein i form av piller for å teste hvilken effekt det har på fysisk prestasjonsevne. Deltakerne, i hovedsak menn, inntok en koffeinmengde på 3-6 mg koffein pr kilo kroppsvekt cirka en time før de skulle utføre ulike fysiske tester. Koffeinmengden tilsvarer 4-6 kopper sterk kaffe for en person på 75 kg.

Resultatene var entydige. Både aerob og anaerob kapasitet økte hos forsøkspersonene.

Mulig helserisiko

- Hele 75 prosent av forsøkspersonene presterte bedre etter å ha inntatt koffein før trening. I gjennomsnitt forbedret de prestasjonen med to til tre prosent, forteller Stadheim. – Koffein gjør at man opplever anstrengelsen som mindre noe som fører til at utøverne presser sitt fysiologiske system hardere. Men: Det å innta store mengder koffein kan innebære en helserisiko og medføre økt risiko for muskulære skader. Stadheim vil derfor ikke uten videre anbefale utøvere i utholdenhetsidretter å bruke koffein.

Overvåkes av WADA

Ifølge store medisinske leksikon stimulerer koffein hjernevirksomheten og åndedrettssenteret, reduserer nervenes reaksjonstid og motvirker søvnighet og tretthetsfornemmelser. Samtidig øker det hjerterytmen og utvider hjertets arterier og en del andre blodårer.

Frem til 2004 stod koffein på Den internasjonale olympiske komites (IOC) liste over forbudte stoffer. I dag står koffein på WADAs overvåkningsprogram for å kunne identifisere eventuelt misbruk innenfor idretten.

  • Hør episode 42 av NIH-podden og lær mer om koffein hos både eliteutøvere og mosjonister, og om den eventuelle helserisikoen knyttet til inntak av store mengder koffein.