NIH-podden: Blodet spiller en viktig rolle i utvikling av god kondisjon

Glem løpssteg, gode joggesko og ny treningstights. Det er de indre mekanismene som avgjør hvor god kondisjon du har. Kroppens maksimale evne til å ta opp og utnytte oksygen er en av de mest avgjørende faktorene for hvor rask du er i typiske kondisjonsidretter som løping, langrenn og sykling.

Måling av VO2 max på sykkel. Dette foregår vanligvis med både munnstykke og neseklype. Munnstykket er koblet til en maskin som måler hvor mye oksygen det er i luften du puster inn og ut. Foto: Shutterstock

Hva bestemmer maksimalt oksygenopptak

- Kondisjonen, eller det maksimale oksygenopptaket, er begrenset av kroppens evne til å levere oksygen ut til muskulaturen, og hvor godt muskulaturen er trent for å utnytte dette oksygenet. Blod som fraktes fra lungene inneholder oksygen. Dette oksygenet blir fraktet rundt av de røde blodcellene i kroppen. Hvor mye oksygen som faktisk fraktes rundt avhenger av hvor mange liter med oksygenrikt blod som hjertet til enhver tid er i stand til å pumpe ut. Blodvolumet, altså kroppens samlede mengde blod, har som oppgave å binde fast oksygenet og fylle opp hjertet mellom hver hjertekontraksjon. På den måten kan det oksygenrike blodet pumpes ut og sirkulere rundt i blodårenettverket vårt, forteller Øyvind Skattebo, postdoktor ved Norges idrettshøgskole, til NIH-podden. Skattebo har forsket på hva som avgjør det maksimale oksygenopptaket i kroppen.

Likevel er det slik at vi ikke er i stand til å ha et oksygenopptak tilsvarende vårt maksimale oksygenopptak gjennom en hel utholdenhetskonkurranse, ifølge Skattebo. I en tenkt konkurranse, der alle utøverne stiller likt når det gjelder maksimalt oksygenopptak, så vil den utøveren som ligger tettest oppunder det maksimale oksygenopptaket gjennom konkurransen vinne. Dette går gjerne under betegnelsen utnyttelsesgrad. Det er altså den personen med størst utnyttelsesgrad som vil vinne.

- Det er altså ikke kun det maksimale oksygenopptaket som bestemmer prestasjonsevnen i konkurranser, men samspillet mellom maksimalt oksygenopptak, utnyttelsesgrad og arbeidsøkonomi, sier Skattebo.

Tren deg til høyere oksygenopptak

I følge Skattebo kan en godt trent person ha dobbelt så høyt oksygenopptak som en utrent person i samme vektklasse. Dette er gjerne et resultat av genetiske forutsetninger, men også hvor mye av det genetiske potensialet som er hentet ut ved hjelp av utholdenhetstrening.

- Studier har vist at personer kan, i en tre måneders periode med utholdenhetstrening, øke det maksimale oksygenopptaket med ca. 10%, i gjennomsnitt. Imidlertid kan responsen variere fra ingen økning til hele 40% økning mellom personer. Det er altså ikke alle personer som responderer like godt på treningen når det gjelder å øke kondisjonen. De som opplever mindre effekt av treningen, må gjerne øke antall økter for å få samme effekt. Det kan for eksempel være å øke fra tre til fem treningsøkter i uken.