Få idretten i gang igjen uten skader

Engstelig for «etter-korona-skader»? Nå kan du som trener lære hvordan du unngår skader i laget ditt, nå når de unge skal i gang igjen etter en altfor lang idrettskarantene.

To godt påkledde løpere klar for start
Kaldstart? En for brå start på sesongen - selv godt utpå sommeren - kan gi skader og problemer du ikke vil ha. Lær hvordan du unngår dette, helt gratis. Ill-foto: Shutterstock

Etter en lang tid borte fra idretten, vil en brå start lett gi skader. Men det er også lett å unngå. Og nå kan du lære hvordan, og det helt gratis.

Lang pause, langsom start

For, selv en normal oppstart etter en sommerferie betyr alltid en økt risiko for skader. Det skyldes at de unge har drevet med mye mindre eller veldig annerledes trening. Og denne gangen er risikoen altså enda høyere enn vanlig fordi pausen har vart så lenge.

Derfor: Start forsiktig og venn gruppa gradvis til økt treningsbelastning; det gjelder både mengde og intensitet.

Svakeste ledd

Du som trener for et lag eller en gruppe vet også at det er store individuelle forskjeller: De unge har garantert vært svært ulikt aktive i korona-perioden og sommerferien. Treningsbelastningen må derfor tilpasses «det svakeste leddet» i gruppa.
Store individuelle forskjeller i en treningsgruppe er dessuten en normal utfordring, fordi ungdom vokser og utvikler seg så ulikt - selv innenfor samme årskull er det store forskjeller; de som er født tidlig på året er ofte både sterkere og raskere enn de som er født sent. Det betyr at alle må bli utfordret og ivaretatt på treningene.

(Fortsetter under bildet)

Fotballtrener med ryggen til ute på banen, spillere godt bak i bakgrunnen
Som trener har du et stort ansvar, også for å begrense skader i laget - uansett hvilken idrett du jobber med. Ill-foto: Shutterstock

 

Gratis e-læring

Vi i Skadefri ønsker å bidra til at flest mulig skal være mest mulig aktive lengst mulig. Da er det å unngå skader helt avgjørende.
Derfor har vi sammen med sammen med Norges Idrettsforbund laget dette e-læringskurset, som du kan ta helt gratis:

Kurset er nettbasert og spesielt tilrettelagt for deg som barne- og ungdomstrener. Her får du både teoretisk og praktisk kunnskap om skadeforebygging, akutte skader og belastningsskader. Kurset tar under 2 timer og krever bare at du oppretter en bruker på minidrett (hvis du ikke har en fra før).
Kurset er en del av trener 1-utdanningen for alle idretter, men du kan altså også ta det som et frittstående kurs.

Nå har du en fin mulighet til å stille best mulig forberedt når idretten endelig gjenopptas for fullt igjen.

Spørsmål?
Kontakt Kaja hos Skadefri / Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøgskole (NIH) på e-post...

Lykke til med kurset og god sommer!