Nyheter 2020

Bilde av tre kvinner som går tur i en park

Nye WHO-anbefalinger om fysisk aktivitet

For å oppveie helseskader ved stillesitting, anbefaler Verdens helseorganisasjon (WHO) minst 300 ukentlige minutter med moderat fysisk aktivitet.

Kulturkrasj i kroppsøving skyv mange utanfor

Korleis skal ein unngå at så mange, særleg ungdom med minoritetsbakgrunn, føler seg utanfor i kroppsøving? Ikkje enkelt, men kroppsøvingslærarar kan gjere mykje, om dei er vakne.

Bilde av Norges idrettshøgskole sett forfra

NIH i forskningstoppen

For fjerde år på rad havner NIH høyt oppe på Shanghai-rankingen over idrettsvitenskapelig forskning.

Hånd med sensorer for måling av impulser

NIH-bloggen: Mer teknologi i idretten!

Teknologi vil gjøre mange idrettsaktiviteter friere, mer kreative og meningsfulle – endringene vil bli så store og positivet at vi i fremtiden neppe vil klare å se for oss en tilværelse uten.

Blandet gruppe studenter ved NIHs hovedinngang

NIH-bloggen: Rasisme i idretten – hva kan vi gjøre?

Utvalget «Rasisme i idretten» leverte i september sin tiltaksliste til idretten og kulturministeren. Etter det har vi opplevd flere stygge episoder med rasistisk hets i norsk fotball. Hva kan NIH gjøre for å bidra til å få slutt på diskriminering og trakassering i idretten?

Kvinne i tights med skadet kne

Styrketrening er skadefri-trening

Styrketrening er avgjørende for å holde seg skadefri – som igjen er avgjørende om du vil bli bedre i idretten din, både på trening og konkurranser.

Tre jenter trener styrketrening i apparat

Styrkeuka: Tren tungt nok!

Styrketrening er viktigere for helsa enn de fleste er klar over, både for unge og gamle. Men best mulig effekt avhenger særlig av én ting: At du virkelig tar i!

Milo og oksen

NIH-bloggen: Ungdom blir best uten skader

– Gjør som Milo med oksen, bygg kreftene gradvis, unngå skader og bli bedre. Idrettslege Christine Holm Moseid i Skadefri forteller hvilke feil mange gjør og hvordan man kan holde seg (bokstavelig talt) frisk og rask.