
I talen sin til de oppunder 350 nybakte studenter fortalte NIH-rektor Lars Tore Ronglan om en litt fortapt 20-åring med samme navn som startet på skolen i 1982. Om usikkerheten og null venner fra start - og om et par ting som har vist seg svært så viktig både for ham selv og alle han etter hvert ble kjent med:

– Vær en venn, skap miljø
– Engasjér dere! For, studenter og lærere her må arbeide sammen. Her pugger man ikke vedtatte sannheter, man utvikler ny kunnskap, og det gjør dere og lærerne sammen. – Så tenk nytt, spør og grav og vær kritiske. Det er det vi trenger og ønsker oss. Det er slik vi kommer videre, sa han.
Men alt dette, sa han, avhenger av et godt læringsmiljø, at DU trives. NIHere tar vare på hverandre, så si ifra om noe ikke er greit. Og vær en venn og ta vare på hverandre. Begynn allerede i fadderuka. Skole er kunnskap, men også masse minner, og de får dere ikke på lesesalen.
Dette mente de nye studentene om å starte på NIH:
Alpint i Chamonix

Akkurat dét hadde årets æresstudent gjort.
– Uten en studietur til Chamonix hadde jeg aldri kommet på å jobbe med alpint, sa Karine Wathne. Masterstudenten fikk årets pris fra NIHs venner for den kreative måten hun hadde studert og videreutviklet alpinsporten – godt dokumentert i NRKs serie «Vitenskapen bak medaljen».
– Det er fantastisk å kunne jobbe ute, i felt, slik dere kan her, så kom dere ut!
Retter opp ulikhet

En som gikk ut fra NIH i 1984 var nå tidligere Røde Kors-sjef. Sven Mollekleiv fortalte hvor viktig utdanningen hans fra NIH har vært i alle de ulike jobbene han har hatt, til og med i krisesituasjoner utenlands. Han gratulerte studentene med sjansen de har fått til å utvikle både seg selv og andre.
– Ulikhet er det største problemet i samfunnet i dag. Samtidig er idretten den aller største og viktigste arenaen for inkludering som finnes. Her på NIH lærer dere hva som skal til for å rette opp noe av ulikheten, sa han.
Promovert
17 som var helt ulike alle andre denne dagen ble hedret, eller «promovert»: De kom inn i prosesjon og fikk overrukket det endelige beviset på at hver enkelt har utført et stort og viktig arbeid. De er doktorer.
– Arbeidet bak doktorgradene er en svært viktig del av NIHs forskning, og med de 17 som får beviset sitt i dag er vi på en «all time high» på ett NIH-år, sa NIH.
Siden første disputas i 1990 har 195 tatt doktorgraden sin ved NIH.

NIH-rosen
Én lærer fikk også ros. Den kom via studentrådsleder Olav Skrudland i form av studentenes pris: «NIH-rosen»
– Gunnar Martin Kjenner er glødende engasjert og alltid opptatt av at studentene skal få best mulig utbytte. Og han har klart det mesterstykket å få hele klassen interessert i idretts-juss, sa den avtroppende rådslederen. – En klar vinner!
Håndslag
En gang foregikk den høytidelige immatrikuleringen ved personlig håndslag fra rektor til hver enkelt nye student. Immatrikuleringen på NIH tirsdag ble i stedet avsluttet ved en solid klappsalve til hver ny faggruppe av studenter.
Oppunder 350 nye studenter – inkludert 45 internasjonale utvekslingsstudenter fra 10 land – er i gang med nytt studieår på NIH.