Latter, åpenhet og refleksjon under Global Dignity Day på NIH

Torsdag 10. september samlet Global Dignity Day 300 studenter til refleksjon og samtaler om verdighet.

H.K.H. Kronprins Haakon spilte en aktiv rolle under årets Dignity Day ved NIH. Foto: Yvonne Haugen.

H.K.H. Kronprins Haakon spilte en aktiv rolle under årets Dignity Day ved NIH. Foto: Yvonne Haugen.

- Vi er ikke ute etter å høre ordbokforklaringen på verdighet. Det er din eller andres egen verdighetshistorie vi er interesserte i i dag. Vi har alle tusenvis av slike historier, sa initiativtaker og innleder ved årets Dignity Day på NIH, H.K.H. Kronprins Haakon.

Dignity Day er et to-timers undervisningsopplegg om verdighet og om hvordan vi kan øke vår egen og andres verdighet gjennom å se hverandre, ta vare på hverandre og være der for hverandre i hverdagen. 

Dette er fjerde året at 3.-årsstudenter ved faglærerstudiet på NIH er veiledere i klasseroms-sekvensen av arrangementet. Studentene selv synes det er veldig nyttig å reflektere over verdighet både generelt, men særlig med tanke på kommende undervisningsutfordringer. Det hviler et stort ansvar på alle som er i en form for lederrolle, enten det er i klasserommet, idretten eller som medmenneske.

Før studentene gikk i gang med sine verdighetshistorier, delte Birgit Skarstein innblikk og refleksjoner fra sin egen sterke historie. Humor og aksept var en rød tråd i det hun delte med forsamlingen. Skarsteins historie er kjent for mange, men det gjorde klart inntrykk på de tilstedeværende å høre hvordan fremmede på gaten plutselig behandlet henne som et lite barn når de så henne ute i rullestol.  Hun var ikke i tvil om at kommentarene var ment godt, og at det var utslag av manglende erfaring i en ukjent situasjon. Men om vi reflekterer litt over verdighet øker vi vår bevissthet; Vi skjønner at å klappe en ukjent voksen på hodet fordi hun sitter i rullestol virker mot sin hensikt, uansett hvor godt det er ment. Å dele verdighetshistorier gjør oss mer bevisste og skaper en mer verdig verden.

Kjetil André Aamodt var veileder i det ene av klasserommene under årets Dignity Day ved NIH. Foto: Yvonne Haugen.

Kjetil André Aamodt var veileder i det ene av klasserommene under årets Dignity Day ved NIH. Foto: Yvonne Haugen.

Lukkede fora for deling av egne historier

Arbeidet i klasserommene foregår i lukkede rom, som gir en trygg setting for åpenhet. Elevene fortalte hverandre ekte og ærlige historier, og det var en beveget Kjetil André Aamodt som delte sin opplevelse av dagen da alle igjen var samlet i plenum.

Selv kunne Aamodt fortelle historier fra den mindre glamorøse siden av toppidrettslivet. Med humor fortalte han om hvordan han og Lasse Kjus ofte måtte dele en smal og ubehagelig seng under internasjonale mesterskap og trening. Han delte også tanker om å akseptere virkeligheten fremfor å finne unnskyldninger for seg selv. Det kunne være alt fra å føle at han selv har alt for korte ben, eller som en alpinvenn en gang beklaget seg: «I begge omgangene var jeg den eneste som hadde motvind».  

Verdighet og mestring hører nært sammen

- Følelsen av verdighet henger tett sammen med følelsen av mestring, kunne Kronprinsen konkludere. Dette ble også understreket av studentenes egne historier.

Birgit Skarstein og Kjetil André Aamodt kunne utveksle idrettserfaringer etter at årets Dignity Day var over.

Birgit Skarstein og Kjetil André Aamodt utvekslet både latter og idrettserfaringer etter at årets Dignity Day var over. Foto: Yvonne Haugen.

To studenter fra hver av de fem klasserommene delte sine historier i plenum. Det var mange fine historier som viste ivaretakelse av egen eller andres verdighet i den kompetitive virkeligheten idretten ofte representerer. Historiene var preget av en varme og medmenneskelighet som fremtidens idrettsutøvere, lærere, trenere og ledere på mange plan sent vil glemme.

 

Billedgalleri

Se bilder fra dagen på facebooksidene våre