Skadeforebyggende trening er viktig i folkehelsearbeidet

Idrett er gøy, og for mange er idretten det morsomste i hele verden. Men det er langt fra gøy å være skadet.

Mange hender viser tommel-opp
Bli skadefri! Skadeforebyggende trening bra for både helse og prestasjon. Foto: Shutterstock

Tusenvis av barn, unge og voksne utsettes for idrettsskader hvert år. Idrettsskader er hovedårsaken til at barn og unge ikke kan delta på trening eller i kamp og konkurranse, at de ikke når de målene de har satt seg eller at de i verste fall må slutte med den idretten de digger.

Resultater fra flere studier viser at over halvparten av de som opplever en korsbåndsskade utvikler slitasjegikt (artrose) i kneet 10-15 år etter skaden. Derfor er det så viktig å unngå den første skaden! Tilsvarende er det viktig med skadeforebyggende trening for utøvere som allerede har opplevd en skade, siden en tidligere skade også er den viktigste årsaken til å pådra seg en ny.

Hva kan vi gjøre med det?

Enkle, gode vaner

Forskning viser at det å gjøre skadeforebyggende øvelser regelmessig, reduserer skaderisikoen med minst 50 prosent – på tvers av alle idretter. Å omsette denne kunnskapen i praksis, er derimot vanskelig for mange.  

Portrett av Heiestad
Hege Heiestad er seniorrådgiver og en del av SKADEFRI-teamet ved Senter for idrettskadeforskning, Institutt for idrettsmedisinske fag, NIH. Foto: SKADEFRI

Flere studier har undersøkt hvorfor skadeforebyggende trening – på tvers av det vi vet – ikke implementeres blant utøvere, trenere eller blant organisatorisk ledelse ellers. Forklaringene som kommer frem er slikt som begrenset treningstid, liten halltid, umotiverte utøvere og trenere, mangel på idrettsspesifikke øvelser og manglende kunnskap hos trenere til å instruere og veilede i øvelsene.

Men regelmessige, strukturerte oppvarmingsøvelser er en billig og enkel investering i både helse og prestasjon! Skadeforebyggende trening i form av varierte oppvarmingsprogram, med styrke, spenst og balanse, har vist seg ikke bare å redusere skaderisikoen vesentlig, men også å forbedre utøvernes fysiske prestasjon.

For å prestere optimalt og realisere målsetninger uten skader, er herved oppfordringen: Gjør skadeforebyggende trening.

SKADEFRI ønsker at trenere, utøvere, foreldre – og gjerne alle andre – skal bli kjent med den fremragende forskningen som er gjort på skadeforebygging rundt om i verden de siste tiårene. Vi ønsker også å bidra til å sette kunnskapen ut i praksis.  For å nå denne hårete målsetningen, jobber SKADEFRI-teamet nasjonalt med fire hovedområder:

  1. Trenerutdanning i samarbeid med Norges Idrettsforbund og de ulike særforbundene om skadeforebygging i trener 1- og trener 2-kursene
  2. Undervisningsopplegg for toppidrettsskoler på alle klassetrinn fra 8. klasse til VG3
  3. Klubbkvelder for alle idrettslag og klubber på tvers av alle idretter
  4. Info gjennom sosiale medier (Følg oss på Instagram og Facebook!)

Sakte, men sikkert

Å tenke, høre eller å vite at skaderisikoen reduseres om man gjør de riktige øvelsene, hjelper likevel fint lite hvis øvelsene ikke gjennomføres regelmessig, i treningshverdagen. Det viser også forskningen. For å rette på dette har SKADEFRI fått midler fra Sparebankstiftelsen DNB og opprettet et treårig prosjekt, der hovedmålet er å formidle og implementere eksisterende kunnskap om skadeforebygging, for å tette gapet mellom teori og praksis.

Målet vårt er at alle som holder på med idrett og fysisk aktivitet skal vite «hva som bør gjøres, av hvem og hvordan», for å redusere risikoen for idrettsskader mest mulig. Og viktigst av alt er at kunnskapen og forståelsen fører til at flere bruker kunnskapen regelmessig. Vi vil at det skal bli like selvfølgelig å tenke og å gjøre skadeforebyggende trening som det er å pusse tennene.

Bli med!

Vi oppfordrer herved alle som er interessert, til å:

Ta felles ansvar! Vit at ved å bruke SKADEFRI som verktøy, har du de mye bedre forutsetninger for å holde deg selv og/eller de du trener skadefrie og ikke minst, for å forbedre prestasjonene fremover. Alt du trenger er lett tilgjengelig og  helt gratis.

 


 

Flere ressurser

nettsiden ligger det oppdatert kunnskap om hvordan du best kan forebygge idrettsskader, hva de vanligste skadene er, hva du bør gjøre hvis du blir skadet og ulike «smart å vite»-artikler om trening. I tillegg finner du skadeforebyggende og prestasjonsfremmende øvelser for 56 olympiske idretter og 11 ulike kroppsdeler både på nettsiden og i app-en.

For tips, øvelser, utfordringer, opplæringsquizer og mye annet nyttig som inspirerer, motiverer og underholder:

Om Senter for idrettsskadeforskning

SKADEFRI er en del av Senter for idrettsskadeforskning, som ble etablert ved Norges idrettshøgskole i mai 2000. Formålet er å forebygge skader og andre helseproblemer i idrett, gjennom et langsiktig forskningsprogram med fokus på risikofaktorer, skademekanismer og skadeforebyggende tiltak.

Senter for idrettsskadeforskning er et tverrfaglig forskningsmiljø med både idrettsfaglig og medisinsk kompetanse. Over 40 forskere er tilknyttet senteret som ledes av professor Roald Bahr og professor Lars Engebretsen.

Senteret samarbeider tett med både Olympiatoppen, toppidrettsutøvere, breddeidrettsmiljøer og andre forskningsmiljøer fra hele verden og er verdensledende innen forskning på idrettsskader.