Ungdom blir best uten skader

– Gjør som Milo med oksen, bygg kreftene gradvis, unngå skader og bli bedre, sier idrettslege Christine Holm Moseid. Nå skal ungdom lære hvordan de kan øke prestasjonene, og samtidig unngå kjedelige skader.

Milo bærer oksen
Milo tok små skritt – og ble Hellas' sterkeste mann, sier historien.
  • Skadefri-undervisning inn på toppidrettskolene:
    Skadefri og toppidrettskolene Wang og NTG jobber nå sammen om et seksårig undervisningsløp som starter allerede i 8. klasse på ungdomsskolen og følger toppidrettselevene ut 3. klasse på videregående. Målet er å hjelpe unge utøvere til å ta de gode valgene for seg selv, valg som involverer god prestasjonsfremmende og skadeforebyggende trening og som også handler om god belastningsstyring og passe totalbelastning.

Christine Holm Moseid portrett
Christine Holm Moseid er idrettslege tilknyttet Team Skadefri ved NIH og jobber spesielt med sykdom og skader hos unge toppidrettsutøvere. Foto: NIH

Så hva vet vi?
Min doktorgrad har gitt oss fakta på bordet:

  • 43% av toppidrettsungdom opplever helseplager hver uke
  • 17% har til enhver tid en belastningsskade
  • Altfor mange av dem (25%) må redusere treningsmengden sin og presterer dårligere nettopp fordi de er skadet eller syke.

Dessuten fant vi at helseproblemene gjerne starter tidlig, og allerede før de blir introdusert for toppidrettsgymnas. Nesten halvparten av 16-åringene som begynte på toppidrettsgymnas slet med én eller flere skader allerede ved skolestart.

Belastningsstyring

Milo var navnet på en ung gutt i det gamle Hellas. Milo bodde på en liten gård, og fikk en dag en stor utfordring; kunne han klare å løfte en okse på sine skuldre, skulle han få oksen til odel og eie.

Milo var liten og sped – så for ham synes denne oppgaven nesten umulig å løse. Men - full av drømmer og pågangsmot, gikk han likevel ut i fjøset for å forsøke.

Han gikk bort til den minste oksen av dem alle, satte seg på huk og prøvde av alle krefter å løfte den opp. Oksen rikket seg ikke. Milo ble trist og motløs, men så fikk han øye på en nyfødt oksekalv. Forsiktig løftet han den opp i armene sine. «Deg skal jeg pleie og passe på» tenkte han – «for du er akkurat som meg - liten og sped. Sammen skal vi vokse og bli store og sterke!».

Milo stod for det han hadde sagt. Hver dag løftet han kalven opp i armene sine, pleiet den og matet den. Oksen ble gradvis tyngre og Milo gradvis sterkere. Årene gikk. Milo vokste raskt. Snart var han ikke lenger liten og sped, men stor og sterk. Og kalven var ikke lenger en kalv men en fullvoksen okse - som Milo lett kunne bære på sine skuldre. Milo vant oksen, og han ble også Hellas` sterkeste mann, og han vant de olympiske leker i bryting hele seks ganger.

Ting tar tid

Fortellingen om Milo fra Croton (litt fritt fortalt) illustrerer et viktig treningsprinsipp. Ungdom som er i vekst og utvikling er nødt til å bruke tilstrekkelig tid, krefter og tålmodighet for å nå sine mål, enten det er å bære tungt, kaste langt, hoppe høyt eller å løpe raskt.

Ikke mini-voksne

Ungdom er ikke mini-voksne, hverken mentalt eller fysisk. De er fremdeles «under arbeid». Dette gjør dem mer skadeutsatt – særlig i perioder når de vokser mye. Legger vi til ukontrollerte eller store svingninger i treningsbelastningen, er dette å be om trøbbel.

Totalbelastning

Samtidig er det mer enn kun hvor mye ungdom trener som betyr noe for deres skaderisiko. Totalbelastningen, som også inkluderer alt annet i livet - mat, søvn, venner, kjæreste, familie, sosiale medier, reisevei til og fra skole og trening; alt dette har også betydning for skaderisiko. Totalbelastning handler om alt vi bærer med oss, hele dagen, som en ryggsekk. For noen ungdommer kan det fort bli veldig mye i ryggsekken, og den blir tung å bære. Da blir de også lettere skadet.

Wang-elever på Slottsplassen ser på instruktør fra Skadefri

 

Stor belastning

Mange ungdommer drømmer om å bli toppidrettsutøvere; hoppe høyest, kaste lengst eller score flest mål, og mange voksne mener mye om hvordan de unge best kan nå dette målet. Allerede fra svært ung alder trener mange mye, og kanskje mindre differensiert enn tidligere. Det er etablert mange nye arenaer for «de beste» unge utøverne. De deltar ofte i flere årsklasser både i trening og konkurranse, de er ofte utøvere som får mye spilletid og har høy konkurransebelastning, og mange går på toppidrettsskoler – som er blitt et landsdekkende tilbud, både for ungdom på ungdomsskole og for videregående elever. 

Skaderisikoen kan halveres

Den gode nyheten er at mange idrettsskader kan forebygges. Prestasjonsfremmende trening (styrke, teknikk, motorikk) virker, og er skadeforebyggende. Skaderisiko kan halveres, og sykdomsrisiko kan reduseres. Med enkle grep!

  • Hva vet vi egentlig om idrettsskader og hvor utbredt de er hos toppidrettsungdom? Se faktaboks


Video: Emilie Jakhelln, Team Skadefri

 

Skadefri og toppidrettskolene

Derfor jobber Skadefri og Wang/NTG nå sammen om et seksårig undervisningsløp som starter allerede i 8. klasse på ungdomsskolen og følger toppidrettselevene ut 3. klasse på VGS. Målet er å hjelpe unge utøvere til å ta de gode valgene for seg selv; valg som involverer god prestasjonsfremmende og skadeforebyggende trening, god belastningsstyring og passe totalbelastning. Som også handler om viktigheten av å spise og sove godt og nok. Og sist, men ikke minst - om hvordan vekst og utvikling varierer mellom ulike personer og kjønn. Kjekt å vite når man er ung og lovende – og ønsker å bli veldig god veldig fort. Første modul Skadefri-undervisning er allerede gjennomført på Wang Oslo og Hamar - og fremover blir det mange flere!

Skadefri i praksis

Endring krever mer enn mye kunnskap. Mer enn høy kompetanse. Mer enn god kommunikasjon. For «å endre kursen», må skolene, trenere, foreldre og ikke minst utøverne selv bruke kunnskapen og kompetansen – og gjennomføre i praksis, hver dag.

Best uten skader

For å omformulere et velkjent Peer Gynt- sitat: Du kan ikke bare «tenke det, ønske det, ville det, - men du må gjøre det også». Implementering og endringsarbeid er krevende, - men også viktig og meningsfullt. Og moro – ikke minst. Fordi vi vet at det virker! Ungdommene blir nemlig best uten skader!


 

Besøk oss på Skadefri.no | Last ned gratis app (Iphone - Android) | Følg oss på Instagram og Facebook

Skadefri

  • Drives av Senter for idrettskadeforskning ved Norges idrettshøgskole.
  • Vi støttes økonomisk av Sparebankstiftelsen DNB, Kulturdepartementet, Norges Idrettsforbund og olympiske komite, Helse Sør-Øst RHF, Den internasjonale olympiske komite og Norsk tipping.
  • Skadefri samarbeider med Norges idrettsforbund, Fotballforbundet, Håndballforbundet og en rekke andre særforbund, toppidrettskolene Wang og NTG og Olympiatoppen.
  • Skadefri jobber for å forene forskning og praksis. Vårt formål er å hindre skader og sykdom blant idrettsutøvere, med spesielt fokus på barn og ungdom.