Hjemmetrening i koronatiden - VIDEO

OPPDATERT 5. mai 16:45 - Hvordan trene RIKTIG og samtidig ha det gøy mens pandemien varer? NIHs fagfolk deler tips og originale vrier med unger som vekt, sirkeltrening på kjøkkenet, intervallkjøring og mye annet.

Hjemmetrening - vektrening med trestamme og korrekt avstand
Eksempel på vekttrening utendørs - med korona-korrekt avstand.

Trening med barn heime

Korleis gjere det gøy å trene MED ungane heime?
Som levande vekter eller treningskameratar?
Sandra Gluppe viser korleis du får dei med i leiken og trening dei og liker. Det viktigaste er å ha det gøy, seier ho, som er utdanna fysioterapeut og nå stipendiat ved NIH.

 

"Svinetræning" 2 - Lyngby edition

Mer utendørs inspirasjon til "korona-trening":
Hvordan bruke skogen, bakker og naturlige vekter til en morsom treningsøkt i friluft, her fra danske Lyngby (bakkene er overkommelige).
Jens Bojsen-Møller er professor ved Institutt for fysisk prestasjonsevne og spesialisert på biomekanikk, idrettsbiologi og muskel-sene-funksjoner.

 

Rask skogstur med "Usynlig O"

Bli med Thomas en (rask) tur i skogen og finn usynlige poster - med "Usynlig O". Bonus: Oppdag deler av marka du aldri har visst om!
Thomas Losnegard er førsteamanuensis på NIH med idrettsfysiologi, biomekanikk og trenerrollen som spesialfelt.
TIPS: Last ned appen UsynligO gratis fra AppStore eller Google Play.

 

Hvordan unngå vond nakke, rygg og skuldre?

Du «ber om juling» om du sitter stille for lenge. Har du attpåtil et dårlig rigget hjemmekontor, kan du få plager som blir med deg lenge.
Kari Bø viser deg noen enkle øvelser som kan hjelpe deg igjennom koronatiden. Denne kvarterlange DVDen er fra 2005, men rådene gjelder fortsatt.

Kari Bø er fysioterapeut og professor ved Institutt for idrettsmedisinske fag.

 

Terrassetrening

Ut på verandaen, ta blomsterpotta eller ryggsekken og sett i gang!
Christina Gjestvang viser deg korleis du kan styrke-trene med heilt enkle middel.
TIPS: Søk etter ein app (ein "intervall timer") som hjelp deg å styre tida.
Christina Gjestvang er utdanna personleg trenar frå NIH, gruppeinstruktør - og også doktorgradsstipendiat som forskar på fysisk aktivitet og trendar innan trening.

 

Multitrening

Hannah Oppegård viser deg triksa: Korleis du blir sterkare og meir bevegeleg utan trimapparat. Opplegget er prøvekjørt på ei rekke NIH-ansatte, så ein er sikker på at alle kan klare det.
TIPS: Søk etter ein app (ein "intervall timer") som hjelp deg å styre tida.
Hannah Oppegård er masterstudent i idrettsmedisin på NIH og instruktør i multitrening.

 

"Svinetræning"

Utendør inspirasjon til koronahjemmetrening:
Jens Bojsen-Møller viser intervall- og styrketricks ute i korona- og folketom norsk(?) skog. Eller "svinetræning", som dansken selv kaller det.
Jens Bojsen-Møller er professor ved Institutt for fysisk prestasjonsevne og spesialisert på biomekanikk, idrettsbiologi og muskel-sene-funksjoner.

 

Zumba

Snart kan du bli med på live-timer med zumba-Marie . I mellomtiden: Her gir Marie Moltubakk deg både musikkspilleliste og sinde favoritt-zumba-videoer for å få deg i gang (SPILLELISTE i kommentar under).
Marie Moltubakk har doktorgrad i bevegelighetstrening fra NIH og har vært zumbainstruktør over en årrekke.

PS Maries spilleliste finner du på Spotify

 

Kontortrening!

Kontornakke? Melina Meyer Magulas viser korleis du unngår vond nakke, skuldre og stive bein mens du sit (galt) på heimekontoret. Enkle øvingar du òg kan ta undervegs i påskeserie-maratonen. - Å bryte opp stillesittjing gjev fleire helsefordelar, som betre blodsukker- og blodfettregulering, i tillegg til å forebyggje muskel-skjelettplagar, forklarar ho.
Melina Magulas er doktorgradsstipendiat på NIH med fysisk aktivitet og helse, arbeidsfysiologi og sedat adferd som spesialfelt.

 

Intervaller på hjemmebane

Korleis kan du best få opp kondisen - eigentleg? Og kva fungerer eller fungerer ikkje når du skal "kjøyre intervall"?
Thomas Losnagard er hovudansvarleg for langrennsforsking på NIH og veit å gje deg svar:

 

Opp av (korona)sofaen!

Her er den første av flere hjemmetrenings-tips så DU holder deg i gang i disse koronatider. Christina Gjestvang gir deg like godt en hel, kompakt PT-time på under 5 minutter.
TIPS: Søk etter ein app (ein "intervall timer") som hjelp deg å styre tida.
Christina Gjestvang er utdannet personlig trener fra NIH, gruppeinstruktør - og også doktorgradsstipendiat som forsker på fysisk aktivitet og treningstrender.

 

Skadeforebygging med Casper Ruud

Tennistoppen Casper Ruud viser en enkel øvelse for å forebygge skade - i samarbeid med Senter for idrettsskadeforskning på NIH.