-
Tid:
Sted: Auditorium A, NIH
Medieanalysene viser at det er svært liten forskjell mellom presentasjonen av norske herre- og norske damehåndballspillere, selv om grenen ofte defineres som en dameidrett i Norge. Journalistene vektlegger de samme suksessfaktorene i kamp for begge kjønn. De har derimot større tilbøyelighet til å ”snakke opp” herrehåndball som en idrett også for tøffe menn og å veilede seernes oppmerksomhet mot damenes suksessfulle og smilende strategi.
Feltarbeid blant ungdomshåndballag støtter opp under en analyse av store likheter og små forskjeller i norsk håndball. I praksissituasjoner er det andre utfordringer og bakenforliggende krefter som styrer forståleser av spillet og utøverne. I guttelaget benyttet treneren seg av et maskulint utrykk fra populærkulturen for å motivere spillerne. I jentelaget var det viktig å få frem smilet og blande det med en god dose tøffhet for å skape suksessfull håndball og spilleglede.
Broch, T. B. (under review). The Cultural Significance of a Smile: An ethnographic account of how sport media inspires youth sport. Nordic Journal of Youth Research (Young).
Broch, Trygve B. (i trykk). What can Al Pacino teach Norwegian youth athletes? A Norwegian coach’s ritual use of Hollywood media to produce team culture. Sociology of Sport Journal.
Broch, Trygve B. (i trykk). Å fange kjønnsdynamikk med teoretisk trål: en grov- og en finmasket tilnærming. I Lippe, Gerdvd & Hognestad, H (Red.), Kjønnsmakt i idrett og friluftsliv. Oslo: NOVUS.
Broch, Trygve B. (2014) “Smiles and laughs – all teeth intact”: A cultural perspective on mediated women’s handball in Norway. International Journal of Sport Communication, 7(1), 56-73.
Broch, T. B., & Kristiansen, E. (2013). "The margin for error": Ritual Coping with Cultural Pressures. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, doi: 10.111/sms.12077, 1-9.
Broch, Trygve B. (2013) Fra Hollywood til Håndballhallen: Mediebruk i et Norsk guttehåndballag. Norsk Medietidsskrift, 8(2), 140-157.
Kristiansen, E.K. and Broch, T.B. (2013). Athlete-media communication: A theoretical perspective on how athletes use and understand gendered sport communication. I: P.M. Pedersen (Red.), The Routledge Handbook of Sport Communication. London: Routledge.
Broch, T.B. (2012). Masculine Men Playing a Women’s Sport? Norwegian Media Representations of Male Handballers. Nordic Journal for Masculinity Studies (NORMA), 6(2), 182-198.
Broch, T.B. (2011). Norwegian Big Bang Theory: Production of Gendered Sound during Team Handball Broadcasts. International Journal of Sport Communication, 4(3), 344-358.
Broch, T. B. & Fasting, K. (2009). TV 2 konstruerer en håndballkriger – kjønnede og symbolske mediekonstruksjoner av herrehåndball, Norsk Medietidsskrift, 4(3), 344-362.
Også publisert i 2010: Hans-Ivar Kristiansen og Odd Nordhaug (Red.) Idrett, retorikk og samfunn (p. 129-154), Oslo: Forlag1.