Barn, trening og ernæring

Barn og unge trenger et sunt forhold til ernæring i forbindelse med trening.

Unge utøvere bør læres sunne og gode kostvaner for å kunne ha god helse, normal vekst og sportslig utvikling. Dette betyr at de bør lære at en balansert, næringsrik kost består av karbohydrater, høykvalitetsprotein, fett og tilstrekkelig med matvarer som inneholder kalsium, vitamin D og jern.

Utøverne og støtteapparatet må dessuten kjenne til risikoen ved å ta kosttilskudd og energidrikker.

Et annet og svært viktig fokusområde er å arbeide systematisk for å forebygge og redusere antall tilfeller av spiseforstyrrelser. Dette må være gjenstand for oppmerksomhet gjennom utdanninger, men også i form av forebyggende tiltak, kartlegginger og eventuelle regelendringer.

Ved trening og konkurranser i sterk varme må man ta nødvendige forholdsregler, og både utøvere og trenere må skoleres i forkant, slik at de vet hva som kreves for å ha god væskebalanse under slike forhold.


Den Internasjonale Olympiske Komité (IOC) har en egen medisinsk og vitenskapelig komité som med ujevne mellomrom kommer med det de kaller IOC Consensus Statements, med temaer som er viktige for eliteutøveres helse. Det 15. consensus statement i rekken heter «International Olympic Committee consensus statement on youth athletic development». Dette ble utarbeidet etter at 18 internasjonale eksperter fra ulike fagfelter (fysiologi, medisin, idrettspsykologi, treningslære og utøvererfaring) møttes 3 dager i Lausanne i Sveits for å diskutere og dele hva vi vet om hva som er viktig for å utvikle unge utøvere med god helse og gode prestasjoner.

På bakgrunn av dette ble det skrevet en consensus statement som ble publisert i British Journal of Medicine (BJM) i juni 2015.

Norge hadde tre representanter i denne ekspertgruppen (professor Lars Engebretsen, professor Jorunn Sundgot-Borgen og professor Anne Marte Pensgaard). 

Under sidene råd om unge og idrett ønsker vi å formidle de viktigste retningslinjene som kom frem i dokumentet.