Effektene av å avbryte stillesitting med fysisk aktivitet

Vi undersøker hvordan stillesitting og å avbryte stillesitting påvirker viktige helsemål og søker kvinner og menn som har stillesittende hverdag.

en person jobber hjemmefra på laptopen sin
Foto: Shutterstock

Vi søker kvinner og menn (20-40 år) som har stillesittende arbeids- eller studiehverdag og ellers er lite aktive til å delta doktorgradsstudien som undersøker hvordan stillesitting og å avbryte stillesitting påvirker viktige helsemål innen kardiometabolske- og kardiovaskulære risikofaktorer, og mental prestasjonsevne.

Fomell tittel

"Effektene av å avbryte stillesitting fysisk aktivitet på kardiometabolske- og kardiovaskulære risikofaktorer, og mental prestasjonsevne."

Om studien

Vi mennesker tilbringer mer tid som sedate, det vil si i ro, enn noen gang før. Dette kan påvirke oss negativt både fysisk og mentalt umiddelbart og på sikt. Samtidig mangler vi kunnskap om hva som skal til for å reversere eller bremse de negative effektene av den sedate atferden vår:

Hvor ofte bør du bevege deg? Hvor mye av gangen? Hvilken intensitet? Og så videre.

I en ny, randomisert kontrollert studie ved Institutt for Idrettsmedisin på Norges Idrettshøgskole skal vi undersøke disse tingene gjennom å blant annet se på helsemarkører målt i blodet, blodtrykksrespons og undersøke utvalgte hjernefunksjoner gjennom mentale prestasjonstester.

Denne studien er en del av det større prosjektet GENERATION SEDENTARY og er støttet av Forskningsrådet med Toppforsk-midler.

Hvem kan delta?

  • Frisk mann eller kvinne mellom 20-40 år.
  • Har relativt stillesittende hverdag.
  • Bruker ikke nikotinsnus eller røyker
  • 150 minutter eller mindre med fysisk aktivitet i uken.
  • Bo i Oslo-området med mulighet for kollektivtransport eller egen biltransport til Idrettshøgskolen på Sognsvann.

Hva innebærer deltakelse i studien

Det inngår 5 oppmøter på Norges idrettshøgskole for å fullføre studien: Ett oppmøte på ca. 2.5 time til forberedende undersøkelser og tester, og videre 4 hele test-dager med varighet på ca.8 timer. Da får du sitte på en egen kontorplass og kan benytte wifi til arbeid med skole eller jobb. Alternativt tilbyr vi også underholdningsalternativer via strømmetjeneters på PC eller nettbrett. Du får servert frokost, lunsj og mellommåltider.

Målinger vi gjør ved første oppmøte

(2.5 time)

  • Fastende blodprøver
  • Kroppssammensetning (DXA)
  • Hvilemetabolisme
  • Midjemål, høyde, vekt
  • Blodtrykk
  • Kondisjonstest (VO2maks)

 

På de 4 dagene for hoved-testing:

  • Fastende blodprøver
  • Spørreskjema om søvn.
  • Spørreskjema om opplevelse av opplagthet.
  • Blodprøvetaking hver halvtime fra et lite venekateter, der vi måler: blodglukose, insulin, c-peptid og en blodfettprofil med bla. kolesterol og triglyserider.
  • Blodtrykk og hjertefrekvens.
  • Mot slutten av hver dag gjennomfører du to mentale prestasjonstester på noen få minutter som har til hensikt å måle arbeidsminne og eksekutive funksjoner.

Fordeler ved å delta:

  • Gratis tester som ellers er kostbare eller avanserte og oftest ikke tilbys utenom forskningsstudier eller spesielle situasjoner.
  • Du får detaljert informasjon og kunnskap om din egen kropp, og hvordan kroppen din reagerer i ulike settinger.
  • Innsikt i hvordan helseforskning foregår.
  • Du blir en bidragsyter til viktig kunnskap som etterlyses av samfunnet, myndigheter og organisasjoner verden over.
  • Gavekort på 350kr ved testslutt.

Tester gjennomføres på Norges Idrettshøgskole. Studien pågår gjennom høsten 2022 (rekruttering er i gang NÅ!) og

Ta kontakt

Dersom du er interessert eller har spørsmål om prosjektet kontakter du doktorgradsstipendiat Melina Meyer Magulas:

Eller meld deg via vårt uforpliktende interesseskjema.