Praksis – en smakebit på arbeidslivet

Det tok ikke lang tid før jeg forstod at faglærerstudiet på NIH var det rette valget for meg – et valg jeg ikke har angret et sekund på! Jeg kan takke det gode studentmiljøet, en aktiv studiehverdag og kompetente forelesere for at min trivsel som student er så høy.

Mitt navn er Kristine Hansen. Jeg er 21 år gammel og går andre året på Bachelor-Faglærer i kroppsøving og idrettsfag på Norges idrettshøgskole. I bloggen forteller jeg litt om min hverdag som praksisstudent. Her sammen med medstudent Eivind

Nordberg ungdomsskole – mitt første møte med en kroppsøvingslærers hverdag

«Nordberg skole, den beste starten på fremtiden». Slik lyder den første setningen på profilinformasjonen til skolens hjemmeside. Etter seks ukers praksis på nettopp denne skolen, vil jeg si meg helt enig. Under praksisperioden var jeg flere ganger i prat med medstudenter som var utplassert på andre ungdomsskoler i Oslo og Akershus, og det var tydelig at Nordberg var en skole med høy standard på flere plattformer, både faglig og sosialt.

Vår rolle i praksis
Som praksisstudent gikk hverdagen vår ut på å følge vår praksislærers hverdag, det vil si at vår oppgave var å undervise 8. 9 og 10. trinn i kroppsøving. Samtidig deltok vi på møter med de andre ansatte på skolen. Vi ble tatt imot med åpne armer fra første stund!

Fra å selv være elev i et klasserom, var det nå vår tur til å stå foran en klasse som pedagoger. Vi (min medstudent Eivind og jeg) fikk prøvd oss ut på de fleste arenaer. Blant annet undervisning i gymsalen, klasserommet, Nordmarka, på fotballbanen og skøytebanen.

Vi var selv ansvarlige for aktivitetene under praksisperioden. Her fra praktisk turnundervisning


Hverdagen til en kroppsøvingslærer er så mye mer enn det å undervise i en gymsal. Det er mye som skal planlegges, blant annet tilrettelegging av aktiviteter for enkelte elever, og møter som krever aktiv deltakelse. I tillegg til det faglige fikk jeg oppleve det gode miljøet blant lærerne. I lunsjen har jeg kommet i prat med dyktige ansatte som har gitt meg gode tips på veien videre og som har vært en stor inspirasjon for meg.
Det gode miljøet mellom lærerne er noe jeg håper jeg kan oppleve igjen på min fremtidige arbeidsplass, da jeg merket hvor mye det betydde for meg og min hverdag på jobb. Fredagslunsjen var definitivt et av ukas høydepunkter. Her ble det servert en nydelig lunsj til alle de ansatte, hvor det avslutningsvis ble holdt et vinlotteri. Det er ikke til å legge skjul på at jeg var ganske happy da jeg var så heldig å trekke vinnerloddet hele to ganger i løpet av denne perioden! Små gleder som bidrar til et godt arbeidsmiljø.

Sammen med Eivind tilbrakte jeg to uker på Nordberg skole i september 2016, og fire uker nå i februar. Disse ukene har gitt meg innblikk i en kroppsøvingslærers hverdag og motivert meg til å jobbe videre mot drømmeyrket. Det er i praksis jeg virkelig har fått kjenne på at mitt studievalg er det rette for meg. Praksisperioden har bidratt til at jeg har fått oppleve faglæreryrket på godt og vondt. God veiledning fra Norges idrettshøgskole, min medstudent Eivind samt lærere på Nordberg skole, har styrket meg i min utvikling som fremtidig faglærer.

Etter fire lange uker må jeg innrømme at det skal bli litt godt å komme tilbake til skolebenken på NIH, til tross for at det var svært vemodig å forlate de fine elevene og lærerne på Nordberg. «Nordberg ungdomsskole, den beste starten på fremtiden», ikke kun en beskrivelse for elevene sin fremtid, men også for min. Takk for meg, og en stor takk til NIH, Nordberg, min medstudent Eivind og min praksislærer Tina. Jeg sitter igjen med en stor motivasjon til å jobbe videre mot drømmeyrket, takket være dere.