Fra studier til skiskyttertrener i Canada

Helene dro på et halvt års utveksling til University of Alberta i Canada. Med seg i bagasjen hjem til Norge lå en ferdig signert kontrakt som Biathlon Head Coach i Edmonton Nordic Ski Club.

Helene jobber som hovedtrener i skiskyttergruppen til Edmonton Nordic Ski Club. Hun synes noe av det mest givende med idretten og trenerjobben er å få muligheten til å ta del i den enkelte utøvers individuelle utvikling; oppleve at en utøver oppnår fremgang, at vedkommende oppnår sine personlige mål, eller at de opplever idrettsglede. Det betyr mye for Helene.

- Jeg har alltid ønsket å kombinere jobb med barn, ungdom og idrett. Da jeg startet på NIH var det kun to år siden jeg hadde lagt skiskytterkarrieren min på 'hylla'. På grunnlag av tidligere karriere fikk jeg jobb som trener i Lyn ski på mitt første år på Norges idrettshøgskole (NIH). Trenerrollen falt tidlig i smak. På skolebenken var idrettspsykologi et av de fagene jeg fikk størst interessen for. Jeg valgte derfor å fordype meg i trenerrollen, coaching og idrettspsykologi, sier hun stolt.

Utveksling til Canada
På femte semesteret på bachelorstudiet pakket hun bagen, og satte kursen mot Canada og University of Alberta. På forhånd hadde foreleseren tipset henne om Edmonton Nordic Ski Club. Mailadresse til hovedtreneren i klubben ble utvekslet, og hjulene begynte å rulle.

- Uten NIH hadde jeg aldri vært der jeg er i dag. For å være helt spesifikk - uten utvekslingsoppholdet hadde jeg nok aldri endt opp med trenerjobb i Edmonton, fortsetter hun.

På universitetet fikk Helene mulighet til å velge blant en rekke nye fag. "Coaching Practicum" var det som virket mest interessant. Helene utdyper;

- Å få trenererfaring fra et annet land anså jeg som svært tiltalende. For meg var det gull verdt å komme tettere på en annen treners filosofi, få muligheten til å observere en annen treningskultur, samtidig som jeg kunne dele trenererfaringer. Da oppholdet nærmet seg slutten, ble jeg tilbudt jobb som hovedtrener i skiskyttergruppa. En gruppe med 50 medlemmer i alderen 6-73 år. Dette kunne jeg ikke si nei til! Seks måneder senere, etter en fullført bachelorutdannelse på NIH, satt jeg og min samboer på flyet tilbake til Edmonton.

Trener, motivator og utvikler
Som trener er det like viktig med sosial kompetanse som faglig kompetanse. En treners rolle er ikke nødvendigvis kun å utvikle utøvere, det er like mye å trøste når det butter imot som å motivere til neste treningsøkt.

- Alle utøvere har et utgangspunkt, men ikke alle kan bli best. Da gjelder det tilpasse treningsplanen til den enkelte og støtte dem i de målene de har satt seg.  Noe av det mest givende med idretten er nettopp det å få lov til å ta del i den enkeltes individuelle utvikling. Det å få oppleve at en utøver oppnår fremgang, at vedkommende oppnår sine personlige mål, eller noe så grunnleggende som at de opplever idrettsglede, betyr svært mye for meg som trener.

Med sju ulike medlemsgrupper i alle aldere får hun uten tvil utfordret kunnskapen hun besitter som trener, samt trenerrollen generelt.

- I starten var det litt rart å være trener for en som kunne vært pappaen min, men man venner seg fort til det. Jeg trives godt i rollen og tenker at jeg like godt kan bli utfordret av eldre utøvere og utøvere med ulike ferdighetsnivå. Å være trener i et annet land, der skiskyting ikke er like stort som i Norge, har både forandret og utviklet meg som trener. Ens trenerfilosofi er gjerne utviklet i det miljøet man ferdes i. Det har derfor vært både givende og morsomt å lære fra en annen kultur samt sette mitt norske preg på skiskytingen her borte, sier hun med et glimt i øyet.

På spørsmål om hvilken aldersgruppe hun synes er mest morsom å trene svarer hun ungdom fra 13 år og oppover.

- Denne gruppen består av svært motiverte ungdom. Det er samtidig også den mest utfordrende gruppen, på en positiv måte, ettersom utøverne jobber hardt og målrettet for å oppnå sitt potensiale. Den mest krevende gruppen vil jeg si er de voksne. Mange av dem har verken skutt eller gått på ski før. Kroppen er dermed ikke vant til de ulike bevegelsene. Samtidig tar det lengre tid for dem å lære teknikk enn det gjør for yngre utøvere, forteller hun entusiastisk.

Arbeidsdag
Arbeidsdagen hennes er variert. Ettersom hun for øyeblikket også tar en mastergrad på University of Alberta, ved siden av trenerjobben, kan en arbeidsdag med trening av utøverne se slik ut:

- Etter studiene drar jeg på trening for å sette opp papirblinker, male selvanviser, sett ut kikkerter samt gjøre alt klart til utøverne kommer klokken 18:30. På forhånd har jeg satt opp treningsplaner tilpasset de ulike gruppene, kategorisert etter alder og ferdigheter. Dette arbeidet krever mange arbeidstimer og må planlegges nøye. Etter et år som trener kjenner jeg gruppa mye bedre nå, men det er fremdeles en stor og viktig del av jobben.

I høst og vinterhalvåret jobber hun som trener tre dager i uken, mens det øker til fire ganger i vår og sommersemesteret. I tillegg kommer diverse cuper og mesterskap. Hun fortsetter;

- Canadian and North American Championships er det største mesterskapet. Her deltar alle provinsene i Canada og USA. Istedenfor å konkurrere for sin egen klubb, representerer utøvere hele provinsen. Både utøvere og trenere må kvalifisere seg for å delta. Jeg var en av trenerne for Team Alberta, som generelt sett er den sterkeste provinsen.

Trenerjobb ved siden av studiene 
Før Helene fikk tilbud om jobb som hovedtrener i Canada, hadde hun tre år bak seg som trener for Lyn Skiklubb og Fet Skiskytterklubb. En jobb hun hadde ved siden av idrettsstudiene.

- Det var to veldig morsomme og givende jobber, og et flott sted å starte sin trener-karriere! For å bli en god trener bør man absolutt kombinere faglig kunnskap fra skolebenken med praktisk erfaring i feltet. Selv benytter jeg meg daglig av fagkunnskap fra både langrenn, psykologi og coaching, sier hun tankefullt.

Fremtiden
Til tross for at oppholdet i Canada har vært minnerikt, lærerikt og unikt, er hun tydelig på at Norge ligger henne nærmest til hjertet.

- Selv om jeg stortrives i Canada ønsker jeg å bosette meg permanent i Norge. Målet mitt etter avsluttede masterstudier er å ta en doktorgrad ved NIH. På sikt ser jeg for meg en jobb der jeg kan bygge bro mellom forskning og praksis og der jeg kan samarbeide tett med utøver, trenere, studenter og fagpersoner innen fagfeltet trening, coaching og psykologi. Målet mitt er at vi sammen kan utvikle norsk idrett i en positiv retning, avslutter hun.