Hvem er du for kundene dine?

NIH Fitness fagdag 2015 handlet like mye om hvem PT-er og instruktører er i møtet med kunder, som den treningskompetansen de bør ha.

Christina foran den interesserte forsamlingen
Christina Gjestvang var en av foreleserne som snakket for de 300 deltakerne fra treningsbransjen. Foto: Andreas B. Johansen

300 personer fra treningsbransjen i hele landet var samlet i Auditorium A på Norges idrettshøgskole for faglig påfyll den 13. mars. Professor Jorunn Sundgot-Borgen startet dagen med å snakke om spiseforstyrrelser i treningsbransjen.

– Spiseforstyrrelser gjelder ikke bare tynne jenter. Dere møter folk av begge kjønn i alle aldre og alle former som har et problematisk forhold til kosthold og trening, sa hun.

I sitt foredrag forklarte hun hva en spiseforstyrrelse er, og hvilke symptomer ansatte i treningsbransjen bør se etter. Professoren ga gode råd til hva man bør gjøre hvis man er bekymret.

– Vær en fagperson, og vær et medmenneske. Be om en samtale hvis dere er bekymret. Forbered dere godt og søk hjelp hos interesseorganisasjonene for å få mer kunnskap.

Sundgot-Borgen mente også tilhørerne burde gå i seg selv.

– Vi vet at mange i deres bransje sliter med mat og trening. Vær ærlige med dere selv. Snakk med noen og be om hjelp. Husk at hvordan dere opptrer selv har stor påvirkning på kundene deres, påpekte hun.

Anne Mette Rustaden tok deretter over mikrofonen og snakket om hva slags forbilder folk som jobberi treningsbransjen bør være.

– Du trenger ikke lete lenge på Instagram for å få treff på kombinasjonen PT og kropp. Hva gjør det med hvordan kundene dine oppfatter deg?, spurte hun.

Deltakere klemmer og hilser i auditoriet

300 deltakere fra treningsbransjen var samlet i Auditorium A på NIH fredag 13. mars. Foto: Andreas B. Johansen

En god PT handler ikke om treningskompetanse alene

Deretter var det førsteamanuensis Frank Abrahamsens tur. Hans foredrag om coaching og motivasjon vekket stor interesse. Han refererte til en undersøkelse der kunder på treningssentre ble stilt spørsmålet: «Hva er en god PT for deg?»

– 49 av 50 trakk fram helt andre ting enn det rent tekniske. Medbestemmelse og involvering når valg skulle tas var viktigere.

Lene Annette Haakstad Hagen snakket deretter om fysisk aktivitet i et folkehelseperspektiv.

– Det er viktigere at 80 prosent går regelmessig enn at 20 prosent løper. Inaktivitet er faktisk dødeligere enn røyking, forklarte hun.

– Forskere har dokumentert at det faktisk er bedre å være stor og tung, men i toppform, enn normalvektig og passiv, sa hun til den lydhøre forsamlingen.

40 minutter, tre ganger i uka

Jostein foran et lysbilde med teksten "Målet med all trening er å få lyst til å trene neste dag!"

Jostein Hallén med sitt mantra. Foto: Andreas B. Johansen

Etter lunsj gikk dagen over i det mer treningstekniske. Professor Jostein Hallén holdt et engasjert foredrag om kondisjonstrening. Hvor mye? Hvor lenge? Hvor hardt?

– 40 minutter. Tre ganger i uka. Moderat hardt, var det enkle svaret han ga.

Forskning og erfaring på feltet viser at dette er godt nok for mosjonister som ønsker å gjøre det bra i kondisjonsløp. Forsøk har vist at det ikke er så farlig om man trener intervaller eller langkjøring innenfor de 40 minuttene, men variasjon er bra.

Mange PT-er er opptatt av testing av kondisjon. Hallén mente maksimalt O2-opptak ikke nødvendigvis er den beste testen, selv om den brukes mye. Testing av hvor lenge man kan holde en viss intensitet kan være vel så bra.

– Men husk uansett at det viktigste dere gjør er å sørge for at kundene deres trener i dag så de får lyst til å trene i morgen også, poengterte Hallén.

En som nok gjerne trener i morgen, og dagen etter det igjen, er Ingunn Selvåg. Hun er crossfitutøver, ranket som nummer fem i Norge. I neste foredrag snakket Christina Gjestvang fra NIH Fitness om testing av styrke, viste i praksis hvordan man gjennomfører en protokoll for testing av maks styrke i en repetisjon, med Selvåg som levende eksempel.

Til stor jubel fra salen varmet Ingunn Selvåg opp i tre forskjellige sett med kroppshev, før selve testen startet. Heiet fram av 300 instruktører og trenere løftet Selvåg haka over stanga med 30 kilo i beltet.

Gjestvang understreket at crossfitutøveren var ekstremt godt trent og kjenner sin kropp godt. Som PT skal man alltid passe på at testen er trygg, at den måler det den skal måle og at resultatene er til å stole på.

– Sett mål i samråd med kunden, og bruk testing for å se om dere er på vei mot det målet, oppfordret hun.

Ingunn løfter seg opp over stanga mens tre instruktører sikrer.

Christina Gjestvang viste styrketesting i praksis med Ingunn Selvåg som levende case. Foto: Andreas B. Johansen

Se den enkelte kunden

Siste foredrag tok opp dagens første tema igjen – hvilken rolle spiller mans om trener? Sigmund Apold-Aasen fra Helsehøyskolen snakket energisk om individuell tilrettelegging av trening, og hvilke egenskaper hos treneren som kan gjøre treningen meningsfylt for kunden. Han gjorde flere praktiske oppgaver med publikum, blant annet som illustrasjon på betydningen av måten man møter sine kunder på. Budskapet fra tidligere på dagen ble nok en gang forsterket:

– Har du som PT satt målet for kunden? Har du kanskje et felles mål for alle kundene? Eller har du og kunden i fellesskap kommet frem til et mål, basert på kundens utgangspunkt, interesser og muligheter for trening?, spurte han.

Annette Hilde fra NIH Fitness avsluttet dagen med en påminnelse om NIH Fitness Convention 17.–18. november 2015. Fordi NIH er under rehabilitering, får arrangementet en litt annen form enn tidligere, men at det blir årets store begivenhet for alle som er interessert i trening og helse, er hevet over enhver tvil.